Istraživači identifikuju biomarkere u krvi za predviđanje raka jetre

Rano otkrivanje ima potencijal da transformiše lečenje i ishode u nezi raka, posebno za karcinome kao što je rak jetre, koji se obično dijagnostikuje u kasnoj fazi sa ograničenim mogućnostima lečenja. Nova studija koju su vodili istraživači iz Mass General Brigham-a i Beth Israel Deaconess Medical Center sugeriše da bi proteini koji se mogu otkriti u krvi mogli poboljšati predviđanja o riziku od raka jetre godinama pre tipične dijagnoze.

Rezultati su objavljeni u JNCI: časopis Nacionalnog instituta za rak.

„Stope raka jetre brzo rastu, a rak jetre ima visoku stopu mortaliteta, ali ako ga možemo rano dijagnostikovati, terapeutske intervencije mogu biti potencijalno lekovite“, rekao je glavni autor Ksiniuan (Cindi) Zhang, dr, iz Channinga. Odsek za mrežnu medicinu u Brigamu i Ženskoj bolnici. „Moramo imati način da otkrijemo ovaj oblik raka dovoljno rano da intervenišemo operacijom ili transplantacijom jetre za lečenje bolesti pre nego što postane metastatska.“

Rak jetre, ili hepatocelularni karcinom (HCC), rangiran je kao treći vodeći uzrok raka širom sveta i drugi vodeći uzrok smrti povezanih sa rakom na globalnom nivou, sa stopom incidencije koja se skoro utrostručila od 1980-ih u SAD. Otkrivanje karcinoma jetre često se javlja u uznapredovalim stadijumima, gde je očekivani životni vek obično kraći od 12 meseci.

Određene visokorizične populacije, kao što su osobe sa cirozom i hepatitisom, imaju značajnu korist od testova ranog otkrivanja. Trenutno postoji primetan nedostatak tačnih, osetljivih i specifičnih alata za rano otkrivanje raka jetre. Mnoge postojeće metode su relativno skupe, invazivne ili ograničene u pristupačnosti, prvenstveno ograničene na velike bolnice.

Istraživački tim uključivao je istraživače iz osnivača Mass General Brigham-a, Brigham and Vomen’s Hospital i Massachusetts General Hospital, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Beth Israel Deaconess Medical Center i Iale Universiti. Tim je koristio proteomiku (profilisanje proteina) da bi razvio model predviđanja koji ima za cilj dijagnostikovanje ili skrining raka jetre u ranijoj fazi.

Koristili su SomaScan Assai Kit, proteomičku platformu visoke propusnosti koja meri nivoe proteina u biološkim uzorcima, dostupnu preko Beth Israel Deaconess Medical Center Genomics, Proteomics, Bioinformatics and Sistems Biologi Center. SomaScan platforma im je omogućila da detektuju male nivoe cirkulišućih proteina koji mogu biti prisutni u ranoj fazi bolesti, mereći 1.305 proteina istovremeno u krvi.

„Uvek je bilo izazovno identifikovati visoko specifične biomarkere bolesti u krvi koristeći tradicionalne alate, ali ova nova tehnologija nam omogućava da otkrijemo širok i dinamički opseg proteina sa visokim i niskim sadržajem“, rekla je ko-stara autorka Tovia A. Libermann, Ph.D., Odeljenja za interdisciplinarnu medicinu i biotehnologiju, Beth Israel Deaconess Medical Center.

„Novi uvidi u biološke mehanizme koji su u osnovi razvoja raka jetre proističu iz naših podataka koji mogu dovesti do identifikacije novih terapijskih ciljeva. Što je najvažnije, bili smo u mogućnosti da potvrdimo ove biomarkere ranog otkrivanja koristeći alternativne tehnike analize proteina iu nezavisnoj kohorti stanovništva iz Ujedinjeno Kraljevstvo.“

Studijski tim je koristio SomaScan da analizira uzorke plazme učesnika i u Studiji zdravlja medicinskih sestara iu Studiji o praćenju zdravstvenih radnika, dve longitudinalne, tekuće, potencijalne kohorte u SAD. oni su ispitali uzorke krvi dobijene od pojedinaca u proseku 12 godina pre njihove dijagnoze raka jetre da bi precizno odredili signale proteinskih biomarkera.

Nakon pregleda, istraživači su uporedili medicinske zapise kako bi potvrdili da li su ovi pacijenti na kraju razvili rak jetre.

Iz uzoraka krvi, istraživači su identifikovali 56 proteina plazme koji su pokazali značajno povišene nivoe kod osoba sa rakom jetre u poređenju sa odgovarajućim kontrolnim osobama bez hepatocelularnog karcinoma. Tim je odabrao četiri od ovih proteina da bi napravio prediktivni model, koji su testirali na skupu podataka UK Biobank Pharma Proteomics, koji se sastojao od 50.000 pojedinaca, od kojih je 45 dijagnostikovan rak jetre.

Njihov model je imao veću tačnost u predviđanju raka jetre u poređenju sa tradicionalnim faktorima rizika.

Autori upozoravaju da je njihova studija uključila ograničen broj slučajeva raka jetre i da je potrebna dalja validacija u većim, raznovrsnijim populacijama pacijenata i u populacijama visokog rizika.

„Iako je apsolutno potrebno dalje istraživanje u dodatnim populacijama, naši rezultati otkrivaju snažan cirkulirajući proteinski profil povezan sa rakom jetre godinama prije dijagnoze, što je izvanredno“, rekao je ko-stariji autor Ksuehong Zhang, MBBS, ScD, koji je radio na ovome. studirao dok je bio na Channing Division of Netvork Medicine u Brighamu. Zhang je sada na Jejlu.

Studijski tim takođe ima za cilj da proširi svoju metodologiju kako bi otkrio dodatne biomarkere proteina plazme koristeći prošireni SomaScan test koji meri 11.000 proteina, istraži biomarkere povezane sa različitim tipovima raka i stekao dublji uvid u ulogu faktora rizika hepatocelularnog karcinoma u određenim populacijama pacijenata.

Sa daljim napretkom, proteinski biomarkeri istraženi u studiji mogu potencijalno imati klinički značaj kao neinvazivni test za procenu rizika od raka jetre.