Čuvena Halejeva kometa ovog vikenda dostiže najudaljeniju tačku od Sunca

Usamljeno je tamo u zaleđenom spoljašnjem solarnom sistemu. U subotu, 9. decembra, ta najpoznatija od svih kometa 1P/Hallei dostiže karakterističnu tačku na svom 75-godišnjem putovanju kroz Sunčev sistem, dostižući afelij ili njegovu najudaljeniju tačku od Sunca.

Moglo bi se reći da decembar 2023. predstavlja sredinu između poslednjeg pojavljivanja komete 1986. i sledećeg pojavljivanja komete 2061. godine. Niko nije video Halejevu kometu otkako ju je veoma veliki teleskop Evropske južne opservatorije snimio pre jedne generacije 2003. U to vreme, bila je udaljena 28 astronomskih jedinica (AJ) na magnitudi +28.

Tačan trenutak afela se dešava u 1:00 po univerzalnom vremenu (UT) 9. decembra (20:00 EST u petak uveče, 8.). U tom trenutku, Halejeva kometa će biti 35,14 AJ (skoro 3,3 milijarde milja ili 5,3 milijarde kilometara) od Sunca. Ovo stavlja kometu izvan orbite Neptuna, sijajući na +35 magnitude u južnom sazvežđu Hidre, morske zmije. Kometa će se takođe kretati najsporijom brzinom, 0,91 kilometar u sekundi ili 2.000 milja na sat u odnosu na sunce.

Ovo stavlja kometu izvan dometa amaterskih ili čak velikih profesionalnih teleskopa. U trenutku pisanja ovog teksta, NASA nema najavljene planove da snimi Halejev u afelu koristeći Hubble ili JVST. Svakako, bilo bi malo naučne prednosti u tome, osim što bi svemirske teleskope gurali do njihovih granica.

„Brzo sam pregledao odobrene HST i JVST programe i ne vidim nijedan program koji planira da posmatra Halejevu kometu, bilo putem snimanja ili spektroskopije. Kristin Pulam (NASA-Naučni institut za svemirski teleskop) rekla je za Universe Todai.

Kratka istorija Halejeve komete

Halejeva kometa je svakako ostavila trag u istoriji. Ser Edmond Halej je prvi put primetio periodičnost komete 1696, povezujući jedno pojavljivanje sa drugim. Halej je uspešno predvideo povratak komete koja sada nosi njegovo ime 1758. godine, iako nije doživeo da je vidi.

„1P“ u svom nazivu označava činjenicu da je Halejeva prva otkrivena periodična kometa. Periodične komete imaju orbitu kraću od 200 godina. Do danas su poznate 472 periodične komete. Kako se istraživanja neba spuštaju sve dublje na skalu magnituda, otkrivamo sve slabije periodične komete, a najverovatnije smo pronašli sve „velike“.

Kineska posmatranja Halejeve komete datiraju sve do 467. godine pre nove ere. Pojavljivanje komete iz 1066. bilo je široko viđeno širom sveta. Njegov izgled je shvaćen kao predznak koji je prethodio smrti kralja Harolda II u bici kod Hejstingsa i usponu Vilijama Osvajača na presto.

Jedna (verovatno apokrifna) priča kaže da je papa Kalikst III „ekskomunicirao“ kometu kao opomenu protiv Osmanskog carstva koje je zahvatilo istočnu Evropu.

Američki pisac Mark Tven je takođe slavno povezan sa Halejevom kometom. Tven je rođen 1835. tokom pojavljivanja komete, i predvideo je da će proći sa sledećim pojavljivanjem komete 1910. (Upozorenje za spojler: jeste).

Govoreći o tome, očekivanje za Halejevu te godine je zapravo bila nadjačana jednom od najvećih kometa 20. veka: Velikom kometom iz 1910. U stvari, možda ljudi koji se sećaju Halejeve komete 1910., zapravo su videli Veliku kometu samo nekoliko meseci pre. Otkriće otrovnog gasa cijanogena u repu komete zahvaljujući novoj metodi spektroskopije izazvalo je Veliku kometnu paniku 1910.

Nažalost, Halejevo ukazanje iz 1986. bilo je pomalo razočaranje, jer se u zoru činilo nisko na jugu. Ipak, tri svemirske misije su poslate u Halejevu, za prvi susret sa kometom. To su bili Vega 1 i 2 iz Sovjetskog Saveza i Giotto iz ESA.

Dve godišnje meteorske kiše su takođe povezane sa Halejem: aprilsko-majski Eta Akvariidi i oktobarski Orionidi.

Sedeći na površini Halejeve komete ovog vikenda, sunce bi sijalo na -19. magnitude. Ovo je samo oko 250 puta svetlije od punog meseca.

Iz naše zemaljske perspektive, kometa provodi narednih nekoliko decenija lutajući u sazvežđu Hidra i u Malom psu. Kometa će proći veoma blizu sjajne zvezde Procion 2050. Halejeva kometa će sledeći put dostići perihel 28. jula 2061. i mogla bi da probije negativne magnitude u narednim mesecima. U septembru 2061. Halejev će se činiti nisko na severozapadu u sumrak za posmatrače severne hemisfere.

Sada sve dolazi odavde. Halejeva kometa će se ponovo vratiti u narednoj deceniji, što će dovesti do pojave 2061.