Nove perspektive za očuvanje zdravlja astronauta na Mesecu

Naučnici su proučavali efekte mikrogravitacije i niske gravitacije na ljudsko telo. Pojavljuje se nekoliko problema, poput atrofije mišića i demineralizacije kostiju. Kardiovaskularna kondicija trpi, kao i nervna kontrola držanja tela i pokreta. Ali dok istraživači uče sve više i više o efektima, rešenja zaostaju.

Novi rad objavljen u Roial Societi Open Science predlaže novo, niskotehnološko rešenje za ove probleme. Njegov naslov je „Horizontalno trčanje unutar kružnih zidova Mesečevih naselja: sveobuhvatna kontramera za dekondicionisanje niske gravitacije?“ Glavni autor je Alberto Mineti, profesor fiziologije na Univerzitetu u Milanu.

Mineti i njegovi koautori ističu da specifične vežbe za određene probleme možda nisu najbolji pristup. Umesto toga, vežbe za celo telo mogu biti moćno sredstvo za podršku zdravlju astronauta.

„Ovde predlažemo novo rešenje: stanovnici Meseca bi mogli da trče po unutrašnjoj strani vertikalnih kružnih zidova, dakle da trče paralelno sa Mesečevom površinom“, pišu autori.

Vežbanje u zidu smrti (VoD) bi pomoglo u održavanju mišićne mase, gustine kostiju, kardiovaskularne kondicije i neuralne kontrole.

Istraživači su simulirali lunarni VoD i testirali performanse subjekata koji trče u njemu. Oni su angažovali VoD na jedan dan i koristili pojaseve bandži užadi da smanje telesnu težinu učesnika, simulirajući nižu gravitaciju Meseca.

Učesnici su brzo shvatili neobičan pokret potreban za horizontalno kretanje unutar VoD-a.

„Ovaj proces je zahtevao samo 5–8 pokušaja i omogućio im je da počnu da rade bez pomoći“, pišu autori. Učesnici su „… završili nastup tako što su bezbedno usporili korak i spustili se iz horizontalnog položaja na zidu do uspravnog na podu VoD-a, bez povreda“, objasnili su oni.

Istraživači su uvereni da ideja o zidu smrti može pomoći lunarnim astronautima da se nose sa hroničnim efektima lunarne gravitacije. U isto vreme, oni su svesni svoje male veličine uzorka i drugih ograničenja studije.

„U zaključku, iako smo svesni male veličine uzorka, grubosti akvizicije kinematike u tako neobičnom terenskom eksperimentu, i da će biti potrebne posebne studije o odmoru u krevetu da bi se precizirala ova tema, mi smo uvereni u naše nalaze“, pišu oni. u njihovom zaključku.

Postoji elegancija oko niskotehnoloških rešenja za zbunjujuće probleme. Jednostavan VoD bi mogao biti rešenje za nisku gravitaciju Meseca umesto komplikovanog uređaja koji je gladan energije kao što je centrifuga.

„Sve to, korišćenjem jeftinog i pasivnog objekta koji je već izgrađen u njihovim kružnim naseljenim jedinicama“, zaključuju autori.