Astronomi istražuju zvezdane populacije patuljaste galaksije sa izuzetno malom količinom metala

Koristeći svemirski teleskop Džejms Veb, astronomi su sproveli posmatranja bliskog i srednjeg infracrvenog spektra plave kompaktne patuljaste galaksije sa izuzetno siromašnim metalima poznate kao I Zvicki 18. Rezultati posmatračke kampanje, predstavljeni u radu objavljenom 11. marta na preprintu arXiv server, dostavi važne informacije u vezi sa zvezdanim populacijama u ovoj galaksiji.

Plavi kompaktni patuljci (BCD) su patuljaste galaksije niske svetlosti i sa niskim sadržajem metala koje doživljavaju nasilne eksplozije formiranja zvezda. Odlikuju se kompaktnim optičkim izgledom i spektrom sličnim H II regionu zbog visoko koncentrisanih aktivnosti zvezdanog praska.

I Zvicki 18 je arhetipski BCD koji se nalazi na udaljenosti od oko 59 miliona svetlosnih godina u sazvežđu Velikog medveda. Ova BCD je jedna od najsiromašnijih galaksija sa metalima, poznata jer se skoro isključivo sastoji od vodonika i helijuma.

Prethodna zapažanja su otkrila da I Zvicki 18 trenutno doživljava period intenzivno povišene stope formiranja zvezda (SFR) i da možda još uvek stvara zvezde Populacije III — hipotetičke izuzetno masivne zvezde, siromašne elementima težim od helijuma, za koje se veruje da su formirane u ranog univerzuma. Stoga se ova galaksija doživljava kao idealna laboratorija za proučavanje demografije mladih i razvijenih zvezda u okruženju analognom onom pronađenom ubrzo nakon Velikog praska.

Zbog toga je tim astronoma predvođen Alekom S. Hiršauerom iz Naučnog instituta za svemirski teleskop (STScI) u Baltimoru, Merilend, odlučio da izbliza pogleda I Zvicki 18. Oni su koristili JVST-ovu Blisku infracrvenu kameru (NIRCam) i Mid- Infracrveni instrument (MIRI) za istraživanje zvezdanog sadržaja ove galaksije.

Opservacije koje je sproveo Hiršauerov tim identifikovale su ekstremne populacije sjajnih, nedavno formiranih masivnih zvezda u I Zvicki 18, lociranih pretežno među dva centralna režnja formiranja zvezda – severozapadne (NV) i jugoistočne (SE) komponente. Dobijene slike takođe pokazuju velike superljuske prašine i jonizovanog gasa koje su nastale prethodnim formiranjem zvezda i aktivnošću supernova.

Prikupljeni podaci omogućili su astronomima da otkriju kandidatske populacije prašnjavih evoluiranih zvezda (crveni supergiganti i asimptotske džinovske zvezde grana) u I Zvicki 18, pored sjajnih mladih zvezdanih objekata (ISO). Istraživači su procenili vrh grane crvenog džina (TRGB) i podelili one izvore koji leže iznad njega na populacije leve i desne grane, koje se odnose na mlađe (gornja glavna sekvenca, zvezde UMS) i starije (evoluirane) zvezde, respektivno.

Prema autorima rada, njihovi nalazi sugerišu da preovlađujuća demografija regiona formiranja zvezda I Zv 18 na SZ i SE odražava demografiju mlađih i starijih zvezdanih populacija. Studija takođe dokazuje koliko je JVST važan u istraživanju prašnjavih i evoluiranih zvezda u kompaktnim patuljastim galaksijama u ranom univerzumu.