Astronomi istražuju globularno jato NGC 2419

Koristeći Indijsku astronomsku opservatoriju (IAO) i satelit Gaia ESA, astronomi su istražili galaktičko globularno jato poznato kao NGC 2419. Rezultati studije, objavljeni 29. aprila na serveru za štampanje arXiv, bacaju više svetla na svojstva ovog klastera i njegovih zvezdani sadržaj.

Globularna jata (GC) su kolekcije čvrsto povezanih zvezda koje kruže oko galaksija. Astronomi ih doživljavaju kao prirodne laboratorije koje omogućavaju proučavanje evolucije zvezda i galaksija. Konkretno, globularna jata bi mogla pomoći istraživačima da bolje razumeju istoriju formiranja i evoluciju galaksija ranog tipa, jer se čini da je poreklo GC-a blisko povezano sa periodima intenzivnog formiranja zvezda.

Smešten oko 300.000 svetlosnih godina od Zemlje, NGC 2419 je jedno od najudaljenijih globularnih jata u spoljašnjem oreolu naše galaksije. Sa radijusom od 260 svetlosnih godina, masom od oko 900.000 solarnih masa i apsolutnom magnitudom od -9,42 mag, takođe je jedan od najmasivnijih i najsjajnijih galaktičkih GC-a.

S obzirom da je populacija promenljivih zvezda u NGC 2419 prilično bogata, tim astronoma predvođen Armandom Arelanom Ferom sa Nacionalnog autonomnog univerziteta Meksika (UNAM), odlučio je da istraži zvezdani sadržaj ovog klastera, fokusirajući se uglavnom na njegove varijable. U tu svrhu su koristili IAO-ov teleskop od 2 metra i podatke iz Gaia-inog Data Release 3 (DR3).

Ferov tim je uspeo da dobije fotometriju za 1.107 tačkastih izvora u polju NGC 2419. Svetlosne krive uključuju 74 poznate promenljive zvezde u jatu, a na osnovu ovih varijabli, astronomi su napravili dijagram magnitude boje (CMD).

Prema studiji, radijalna distribucija članova NGC 2419 ukazuje na prošireni doseg klastera na udaljenosti od oko 456 svetlosnih godina. Ovo otkriće čini NGC 2419 jednim od najvećih klastera na Mlečnom putu.

Na osnovu svetlosnih krivih promenljivih zvezda RR Lirae u NGC 2419, autori rada su procenili srednju metalnost i udaljenost do jata. Utvrđeno je da NGC 2419 ima metaličnost od približno -1,89 i da se nalazi na udaljenosti od oko 270.000–281.000 svetlosnih godina.

Studija je takođe otkrila da je jedna od varijabli u NGC 2419 tipa V Virginis, označena kao V18, evoluirala iz nulte starosti i horizontalne grane (ZAHB) progenitor plavog repa (sa ukupnom masom od oko 0,54 solarne mase) sa veoma tanka školjka (sa masom od samo 0,04 solarne mase). Ovo bi moglo imati implikacije na naše razumevanje evolucije cefeida Populacije II – starih, tipično siromašnih metalom, varijabli male mase koje pulsiraju sa periodima koji obično traju između 1 i 50 dana. Promenljive V Virginisa su potklasa cefeida Populacije II.