Zašto slepi miševi nose viruse koji imaju veću stopu smrtnosti kod ljudi od onih od drugih sisara

Mali tim biologa i evolucionista sa Univerziteta u Čikagu, Univerziteta Jork, Univerziteta Kalifornije, Berklija i Univerziteta Ekseter izveštava zašto slepi miševi nose viruse koji izazivaju veće stope smrtnosti kada skaču na ljude od onih koji potiču od bilo kog drugog sisara . U svojoj studiji, objavljenoj na sajtu otvorenog pristupa PLOS Biologi, grupa je koristila podatke iz prethodnih istraživačkih napora da bi modelirala rast virusa u populaciji slepih miševa, kao i njihovo širenje na druge životinje.

Prethodna istraživanja su pokazala da kada virus skoči sa slepih miševa na ljude, rezultati mogu biti smrtonosniji za ljude nego kada virusi skoče sa drugih sisara. Razlog je bio predmet rasprave. U ovom novom naporu, tim je koristio podatke iz prethodnih istraživačkih napora, zajedno sa matematikom i modeliranjem, kako bi pokazao da je to zbog urođene tolerancije na upale kod slepih miševa, koja je, sugerišu istraživači, nastala sa njihovom sposobnošću letenja.

Da bi došao do ovog zaključka, istraživački tim je prvo dobio podatke iz drugih studija o uticaju nekoliko virusa na imuni sistem slepih miševa koji su takođe skočili na ljude. Zatim su koristili te podatke u matematičkom modelu da pokažu kako virus optimizuje svoje šanse za preživljavanje (širenjem sa domaćina na domaćina pre nego što domaćin umre) balansirajući dobitke u prenosu sa stepenom virulencije.

Otkrili su da je ključna karakteristika fiziologije slepih miševa – njegova sposobnost letenja – povezana sa tolerancijom na upale. Ovo je bilo relevantno jer je slepog miša učinilo tolerantnijim na viruse kada je zaražen. To je omogućilo visoku stopu rasta virusa kod slepih miševa. I to je, ističu istraživači, razlog zašto bi isti virus bio smrtonosniji kod ljudi – mi imamo nižu toleranciju na upale. Niža tolerancija, primećuju, dovodi do ozbiljnijih simptoma, kao što su pluća koja više nisu u stanju da obrađuju dovoljno vazduha.

Istraživački tim je proširio svoju studiju na 19 drugih sisara kao način da se predvidi rast virusa i verovatnog uticaja skoka na ljude u opštem smislu. Pronašli su razlog da veruju da postoji mala verovatnoća smrtonosnog virusa koji se lako širi sa slepih miševa ili drugih sisara na ljude.