Zadivljujući NASA video otkriva kako se ugljen-dioksid uzburkava na nebu

Naše emisije CO 2 zagrevaju planetu i čine život neprijatnim, pa čak i nepodnošljivim u nekim regionima. U julu je planeta postavila uzastopne rekorde za najtopliji dan.

NASA mapira naše emisije, i dok ono što nam pokazuju ne podiže, vizuelno je privlačno na jeziv način. Možda će kombinacija vizuelne privlačnosti i jezivosti dati zamah u borbi protiv klimatskih promena.

NASA-in Studio za naučnu vizuelizaciju objavio je video koji pokazuje kako su vetar i vazdušne struje gurale emisije CO 2 oko Zemljine atmosfere od januara do marta 2020. Video u visokoj rezoluciji zumira i vidi pojedinačne izvore CO 2, uključujući elektrane i šumske požare.

„Kao kreatori politike i kao naučnici, pokušavamo da objasnimo odakle ugljenik dolazi i kako to utiče na planetu“, rekla je klimatski naučnik Lesli Ot u NASA-inom centru za svemirske letove Godard u Grinbeltu, Merilend. „Ovde vidite kako je sve međusobno povezano ovim različitim vremenskim obrascima.“

Video jasno pokazuje da nije važno odakle dolazi emisija CO 2; svi se bavimo ishodima. Ipak, postoje neke interesantne globalne razlike.

Iznad SAD, Južne Azije i Kine, većina ugljenika dolazi iz industrije, elektrana i transporta. Ali iznad Afrike i Južne Amerike, većina emisija dolazi od sagorevanja, uključujući šumske požare, sagorevanje u poljoprivredi i krčenje zemljišta. Emisije takođe potiču od fosilnih goriva kao što su nafta i ugalj.

Slika pulsira iz nekoliko razloga. Šumski požari imaju tendenciju da se razbuktaju tokom dana, a zatim uspore noću. Takođe, drveće i biljke fotosintezuju tokom dana, oslobađajući kiseonik i apsorbujući CO 2 . Kopnene mase i okeani deluju kao ponori ugljenika.

Pulsira više u Južnoj Americi i tropima jer su podaci prikupljeni tokom sezone rasta.

U ovoj verziji, video zumira SAD, prikazujući pojedinačne CO 2 izvore.

Ove vizuelizacije su zasnovane na GEOS-u, Godardovom sistemu za posmatranje Zemlje. GEOS je integrisani sistem za modeliranje Zemljine spregnute atmosfere, okeana i kopnenih sistema.

NASA ga naziva „modelom analize vremena visoke rezolucije“ i koristi superkompjutere da pokaže šta se dešava u atmosferi.

GEOS se zasniva na milijardama tačaka podataka, uključujući podatke sa MODIS satelita Terra i VIIRS instrumenata satelita Suomi-NPP. GEOS ima rezoluciju koja je više od 100 puta veća od tipičnih vremenskih modela.

Zainteresovani korisnici mogu preuzeti vizuelizacije ovde.