Nova otkrića o lunarnom vulkanizmu: Staklene kuglice otkrivaju neočekivanu aktivnost na Mesecu

Tri male staklene kuglice izvađene sa površine Meseca tokom misije Kineske nacionalne svemirske uprave Chang’e-5 pružaju iznenađujuće uvide u vulkansku prošlost našeg prirodnog satelita. Analiza ovih mikroskopskih uzoraka otkriva da su se vulkanske erupcije na Mesecu dogodile pre svega 120 miliona godina, što je znatno kasnije od očekivanih perioda vulkanske aktivnosti.

Prema novim podacima objavljenim u časopisu Science, ovi stakleni minerali, koji su se nekada rastopili i ponovo stvrdnuli pod intenzivnim uslovima, pružaju dokaze o lunarnom vulkanizmu u periodu kada se pretpostavljalo da je Mesec već bio previše hladan za značajnu vulkansku aktivnost. Ranija istraživanja su sugerisala da je Mesec bio veoma vulkanski aktivan pre oko 4,4 do 2 milijarde godina, dok su kasnije faze smatrane pretežno hladnim.

Geofizičar Yujang He sa Instituta za geologiju i geofiziku Kineske akademije nauka izjavio je da „radioizotopsko datiranje tri vulkanske staklene kuglice pruža temeljnu istinu za 120 miliona godina star vulkanizam na Mesecu.“ Ovo otkriće ukazuje na to da Mesec možda i dalje može da zadrži unutrašnju toplinu dovoljno dugo da održi vulkansku aktivnost u veoma kasnoj fazi njegove istorije.

Misija Chang’e-5, koja je dostavila uzorke Mesečeve prašine na Zemlju krajem 2020. godine, omogućila je naučnicima da istraže materijale koji nisu proučavani od vremena poslednje sovjetske misije Luna 1976. godine. Iz tih uzoraka, naučnici su izolovali oko 3.000 staklenih kuglica, od kojih su samo 13 pokazivale sastav sličan vulkanskom staklu.

Analize su pokazale da tri od ovih kuglica imaju jedinstven odnos izotopa sumpora koji je u skladu sa vulkanskim staklom, dok su druge kuglice imale karakteristike udarnog stakla. Radiometrijsko datiranje ovih staklenih kuglica ukazalo je na starost od oko 123 miliona godina, što je izuzetno kasno za očekivanu vulkansku aktivnost na Mesecu.

Naučnici spekulišu da bi visoki udeo KREEP elemenata (kalijum, retkozemni elementi i fosfor) u staklenim kuglicama mogao da bude uzrok ovog neočekivanog vulkanizma. Ovi elementi mogu proizvoditi radiogeno zagrevanje, koje bi moglo stvoriti lokalizovane džepove toplote potrebne za vulkansku aktivnost.

Dalja istraživanja bi mogla otkriti više o tome kako je Mesec mogao da zadrži vulkansku aktivnost u tako kasnoj fazi, kao i da li postoje drugi periodi vulkanske aktivnosti između 2 milijarde i 120 miliona godina. Naučnici će nastaviti da proučavaju ove fascinantne nalaze kako bi bolje razumeli unutrašnju dinamiku Meseca.