Džejms Veb otkriva nove strukture unutar ikone supernove

NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb započeo je proučavanje jedne od najpoznatijih supernova, SN 1987A (Supernova 1987A). Smešten 168.000 svetlosnih godina u Velikom Magelanovom oblaku, SN 1987A je bio meta intenzivnih posmatranja na talasnim dužinama u rasponu od gama zraka do radija skoro 40 godina, od svog otkrića u februaru 1987. Nova zapažanja Vebovog NIRCam-a (Near Infracrvena kamera) pružaju ključni trag za naše razumevanje kako se supernova razvija tokom vremena da bi oblikovala svoj ostatak.

Ova slika otkriva centralnu strukturu poput ključaonice. Ovaj centar je prepun zgrudanog gasa i prašine izbačenih eksplozijom supernove. Prašina je toliko gusta da čak i bliska infracrvena svetlost koju Veb detektuje ne može da prodre u nju, oblikujući tamnu „rupu“ u ključaonici.

Svetao, ekvatorijalni prsten okružuje unutrašnju ključaonicu, formirajući traku oko struka koja povezuje dva slaba kraka spoljašnjih prstenova u obliku peščanog sata. Ekvatorijalni prsten, formiran od materijala izbačenog desetinama hiljada godina pre eksplozije supernove, sadrži svetle vruće tačke, koje su se pojavile kada je udarni talas supernove udario u prsten. Sada se tačke nalaze čak i izvan prstena, sa difuznom emisijom koja ga okružuje. Ovo su lokacije šokova supernove koji pogađaju više spoljašnjeg materijala.

Iako su ove strukture posmatrane u različitom stepenu od strane NASA-inih svemirskih teleskopa Hubble i Spitzer i rendgenske opservatorije Chandra, neuporediva osetljivost i prostorna rezolucija Veba otkrile su novu osobinu u ovom ostatku supernove – male strukture nalik polumesecu.

Smatra se da su ovi polumeseci deo spoljašnjih slojeva gasa koji je izbačen iz eksplozije supernove. Njihova svetlost može biti indikacija svetlenja udova, optičkog fenomena koji je rezultat posmatranja materijala koji se širi u tri dimenzije. Drugim rečima, naš ugao gledanja čini da se čini da u ova dva polumeseca ima više materijala nego što zapravo može biti.

Visoka rezolucija ovih slika je takođe vredna pažnje. Pre Veba, sada penzionisani Spitzer teleskop je posmatrao ovu supernovu u infracrvenom zračenju tokom čitavog njenog životnog veka, dajući ključne podatke o tome kako su se njene emisije razvijale tokom vremena. Međutim, nikada nije bilo u stanju da posmatra supernovu sa takvom jasnoćom i detaljima.

Uprkos decenijama proučavanja od prvobitnog otkrića supernove, ostalo je nekoliko misterija, posebno oko neutronske zvezde koja je trebalo da se formira nakon eksplozije supernove. Kao i Spitzer, Veb će nastaviti da posmatra supernovu tokom vremena.

Njegovi NIRSpec (bliski infracrveni spektrograf) i MIRI (srednji infracrveni instrument) instrumenti će ponuditi astronomima mogućnost da tokom vremena snimaju nove infracrvene podatke visoke vernosti i steknu nove uvide u novoidentifikovane strukture polumeseca. Nadalje, Vebb će nastaviti da sarađuje sa Hubble, Chandra i drugim opservatorijama kako bi pružio nove uvide u prošlost i budućnost ove legendarne supernove.