Utvrđeno je da biokora na Kineskom zidu štiti od erozije

Mali međunarodni tim stručnjaka za očuvanje ekosistema zemljišta i vode otkrio je da biokora koja se drži delova Kineskog zida služi za zaštitu čuvene strukture od erozije. U svom radu objavljenom u časopisu Science Advances, grupa opisuje svoje proučavanje i analizu materijala koji raste na zidu.

Kineski zid je građen tokom nekoliko vekova počevši otprilike 221. godine pre nove ere — njegova funkcija je bila da zaštiti ljude koji žive iza njega od neprijatelja koji pokušavaju da napadnu sa druge strane. Prethodna istraživanja su pokazala da su različiti delovi zida napravljeni od različitih materijala — uglavnom od nabijene zemlje ili kamena.

Nabijena zemlja se pravi mešanjem organskih materijala sa neorganskim materijalima. Zbog svoje prirode, takvi materijali su podložniji eroziji. To je dovelo do pitanja o tome kako su delovi zida napravljeni od materijala opstali toliko godina. U ovom novom naporu, istraživači su se zapitali da li je možda biokorsta možda odigrala ulogu.

Dugi niz godina naučnici su pretpostavljali da takve biokore, koje se uglavnom sastoje od cijanobakterija, lišajeva i mahovina, ubrzavaju proces erozije. Da bi otkrio da li je to slučaj, istraživački tim je sakupio uzorke biokora sa nekoliko tačaka duž zida i vratio ih u laboratoriju na proučavanje.

Istraživači su merili mehaničku čvrstoću i stabilnost tla uzoraka. Takođe su testirali delove zida direktno upoređujući one prekrivene biokorama i one koji su bili direktno izloženi elementima.

Otkrili su da je biokora jača od nabijenog zemljanog materijala na kome su rasle — u nekim slučajevima, tri puta jače. Istraživači su takođe otkrili da je snaga u biokorama posledica lučenja čvrsto vezanih polimera.

Istraživački tim je zaključio da, umesto da ubrzavaju eroziju, biokora usporava proces, pomažući da se sačuva čuvena struktura. Donekle analogni njihovim nalazima bili su rezultati tima sa Univerziteta u Granadi koji rade u Hondurasu koji su otkrili da su organski biljni materijali koji su rani ljudi Maja dodali malterima služili da smanje vremenske uticaje na kamene strukture koje su izgradili.