Utvrđeno je da ajkule usporavaju kako bi omogućile istraživačima da uklone parazite

Trio morskih biologa sa Univerziteta Zapadne Australije otkrilo je da će neke kitove ajkule usporiti svoje plivanje kako bi omogućile istraživačima da sastružu kolekcije kopepoda sa osetljivih područja. U svojoj studiji, objavljenoj u časopisu Fishes, Brendon Osorio, Grzegorz Skrzipek i Mark Meekan primetili su da su poslednjih godina kitove ajkule postale kooperativnije dok istraživači pokušavaju da prikupe uzorke parazita.

Pomorski naučnici već dugi niz godina prikupljaju uzorke kože i/ili parazita od ajkula kitova. Ajkule predstavljaju najveću poznatu živu ribu i najvećeg živog kičmenjaka nesisara. One su ajkule, a ne kitovi, a ime su dobile zbog svoje velike veličine – najveća potvrđena veličina je 18,8 metara dužine. Ajkule su filter hranilice i stoga predstavljaju mali rizik od ujeda. Njihova velika veličina, međutim, predstavlja opasnost od povrede drugih stvorenja koja se približe previše. Naučnici ih proučavaju kako bi saznali više o njima i okruženju u kojem žive — otvorenom moru.

Istraživači su proučavali ajkule skoro deceniju, prikupljajući uzorke kože i tkiva kako bi saznali više o tome šta ajkule jedu i koliko duboko rone. Poslednjih godina otkrili su da mogu da dobiju otprilike iste podatke prikupljanjem kopepoda (vrsta malih parazitskih rakova) koji se drže kože ajkula. Takođe su primetili da ribe sisari, koje se drže za ajkule, to čine kao sredstvo da jedu kopepode – ali imaju tendenciju da očiste kopepode samo na ravnim, lako dostupnim delovima kože. Kopepodi koji se drže područja oko usta i peraja ostaju netaknuti. Iz tog razloga, istraživači su počeli da ciljaju ta područja koristeći mali plastični nož kako bi uklonili i spakovali parazite.

Kako je vreme prolazilo, istraživači su više puta sakupljali uzorke iste ajkule i činilo se da se ajkule rado sećaju susreta – počele su da usporavaju brzinu plivanja kada su se istraživači približili, au nekim slučajevima i potpuno prestali da plivaju, što je olakšalo istraživači da rade svoj posao. Oni sugerišu da uklanjanje parazita smanjuje iritaciju i čini plivanje efikasnijim.