Mars rover otkriva stenu u obliku krofne na Marsu

NASA-in Mars rover Perseverance snimio je ovu stenu u obliku krofne u krateru Jezero sa udaljenosti od oko 328 stopa (100 metara) koristeći svoj Remote Microscopic Imager (RMI), deo instrumenta SuperCam, 22. juna 2023., 832. marsovskog dana.

Stene čudnog oblika nisu neuobičajene, ni na Zemlji ni na Marsu; često se formiraju tokom eona kao vetrovi peskarenjem stena. Ova određena stena se možda formirala nakon što je manja stena (ili više stena) erodirala u blizini njenog centra. To je iza sebe ostavilo šupljinu koju je vetar kasnije proširio.

Na slici ispod prikazana je ista stena u širem kontekstu, kada ju je prvi put primetio instrument Mastcam-Z rovera sa udaljenosti od oko 400 metara, 15. aprila 2023., 765. marsovskog dana, ili sol, misije. .

SuperCam vodi Nacionalna laboratorija Los Alamos u Novom Meksiku, gde je razvijena jedinica tela instrumenta. Taj deo instrumenta uključuje nekoliko spektrometara, kao i kontrolnu elektroniku i softver. Jedinicu jarbola, uključujući RMI, razvilo je i izgradilo nekoliko laboratorija CNRS (francuskog istraživačkog centra) i francuskih univerziteta pod ugovornim autoritetom Centre National d’Etudes Spatiales (CNES), francuske svemirske agencije.

Državni univerzitet Arizona vodi operacije instrumenta Mastcam-Z, radeći u saradnji sa Malin Space Science Sistems u San Dijegu, na dizajnu, proizvodnji, testiranju i radu kamera, iu saradnji sa Institutom Niels Bohr Univerziteta Kopenhagena o dizajnu, proizvodnji i testiranju kalibracionih ciljeva.

Ključni cilj misije Perseverance na Marsu je astrobiologija, uključujući potragu za znacima drevnog mikrobnog života. Rover će okarakterisati geologiju planete i prošlu klimu, utrti put za ljudsko istraživanje Crvene planete i biti prva misija za prikupljanje i keširanje marsovskih stena i regolita (razbijenog kamena i prašine).

Naredne misije NASA-e, u saradnji sa ESA (Evropska svemirska agencija), poslale bi svemirske letelice na Mars da sakupe ove zapečaćene uzorke sa površine i vrate ih na Zemlju radi dubinske analize.

Misija Mars 2020 Perseverance deo je NASA-inog pristupa istraživanju Mesec na Mars, koji uključuje misije Artemis na Mesec koje će pomoći u pripremi za ljudsko istraživanje Crvene planete.