Uobičajena pilula za spavanje može smanjiti  smanjiti nakupljanje toksičnih proteina

Uobičajena pilula za spavanje može smanjiti smanjiti nakupljanje toksičnih proteina

Još uvek toliko toga ne znamo o Alchajmerovoj bolesti, ali veza između lošeg sna i pogoršanja bolesti je ona koju istraživači istražuju sa zadovoljstvom.

U nedavnoj studiji objavljenoj ranije ove godine, naučnici su otkrili da upotreba tableta za spavanje za zatvaranje očiju može smanjiti nakupljanje toksičnih proteina u tečnosti koja ispire mozak svake noći.

Istraživači sa Vašingtonskog univerziteta u Sent Luisu otkrili su da su ljudi koji su uzimali suvoreksant, uobičajeni tretman za nesanicu, dve noći na klinici za spavanje doživeli blagi pad dva proteina, amiloid-beta i tau, koji se gomilaju u Alchajmerovoj bolesti.

Iako je samo kratka i uključuje malu grupu zdravih odraslih osoba, studija je zanimljiva demonstracija veze između sna i molekularnih markera Alchajmerove bolesti.

Poremećaji spavanja mogu biti rani znak upozorenja za Alchajmerovu bolest koja prethodi drugim simptomima, kao što su gubitak pamćenja i kognitivni pad. I do trenutka kada se razviju prvi simptomi, nivoi abnormalnog amiloid-beta su skoro na vrhuncu, formirajući grudve zvane plakovi koji začepljuju moždane ćelije.

Istraživači smatraju da bi promovisanje spavanja moglo biti jedan od načina da se spreči Alchajmerova bolest, tako što će se dozvoliti uspavanom mozgu da se ispere od ostataka proteina i drugih otpadnih proizvoda tokom dana.

Iako pilule za spavanje mogu pomoći u tom pogledu, „bilo bi prerano da ljudi koji su zabrinuti zbog razvoja Alchajmerove bolesti to tumače kao razlog da počnu da uzimaju suvoreksant svake noći“, rekao je neurolog Brendan Lusi iz Centra za medicinu spavanja Univerziteta u Vašingtonu, koji je vodio Istraživanje.

Studija je trajala samo dve noći i uključivala je 38 učesnika srednjih godina koji nisu pokazivali znake kognitivnog oštećenja i nisu imali problema sa spavanjem.

Upotreba tableta za spavanje tokom dužeg perioda nije idealno rešenje ni za one koji ne spavaju, jer je prilično lako postati zavisan od njih.

Tablete za spavanje takođe mogu uljuljati ljude u pliće napade sna, a ne u faze dubokog sna. Ovo bi moglo biti problematično jer su ranija istraživanja Lucei-a i kolega otkrila vezu između manje kvalitetnog spavanja sa sporim talasima i povišenih nivoa tau zapleta i amiloid-beta proteina.

U svojoj najnovijoj studiji, Lucei i kolege su želeli da vide da li poboljšanje sna uz pomoć tableta za spavanje može smanjiti nivoe taua i amiloida-beta u cerebrospinalnoj tečnosti koja kupa mozak i kičmenu moždinu. Prethodna istraživanja pokazuju da čak i samo jedna noć poremećenog sna može dovesti do porasta nivoa amiloida beta.

Grupa dobrovoljaca uzrasta od 45 do 65 godina primila je jednu od dve doze suvoreksanta ili placebo pilule, sat vremena nakon što su istraživači tapkali njihovu cerebrospinalnu tečnost kako bi uzeli mali uzorak.

Istraživači su nastavili da prikupljaju uzorke svaka dva sata tokom 36 sati dok su učesnici spavali i tokom sledećeg dana i noći, kako bi izmerili kako se nivo proteina menja.

Nije bilo razlika u snu između grupa, a ipak su koncentracije amiloida beta smanjene za između 10 i 20 procenata uz dozu suvoreksanta koja se obično propisuje za nesanicu, u poređenju sa placebom.

Veća doza suvoreksanta je takođe trenutno smanjila nivoe hiperfosforilisanog taua, modifikovanog oblika tau proteina koji je povezan sa formiranjem tau čvorova i ćelijskom smrću.

Međutim, ovaj efekat je primećen samo kod nekih oblika taua, a koncentracije taua su se ponovo povećale u roku od 24 sata od uzimanja pilule za spavanje.

„Ako možete da smanjite tau fosforilaciju, potencijalno bi bilo manje formiranja zapetljavanja i manje neuronske smrti“, rekla je Lusi, i dalje se nadajući da bi buduće studije na starijim osobama koje mesecima testiraju pilule za spavanje mogle da izmere trajni efekat na nivoe proteina (isto primećujući bilo kakve nedostaci tableta za spavanje).

Naravno, sve ovo počiva na našem razumevanju šta uzrokuje Alchajmerovu bolest.

Vodeća teorija, da abnormalne nakupine proteina pokreću Alchajmerovu patologiju, u poslednje vreme je bila pod intenzivnim ispitivanjem nakon što decenijama istraživanja usmerenih na snižavanje nivoa amiloida nisu prevedena u nijedan koristan lek ili terapiju koji zapravo sprečava ili usporava bolest. Ovo je podstaklo istraživače da preispitaju kako se Alchajmerova bolest razvija.

Drugim rečima, pilule za spavanje mogu pomoći nekim ljudima da zatvore oči, ali njihovo korišćenje kao preventivni tretman za sprečavanje Alchajmerove bolesti je još uvek maglovita perspektiva koja se oslanja na sada nestabilnu hipotezu o Alchajmerovoj patologiji.

Uz to, sve je više dokaza koji povezuju poremećaje spavanja sa Alchajmerovom bolešću, bolešću za koju ne postoje tretmani. Lucei kaže da su poboljšanje higijene spavanja i traženje tretmana za probleme sa spavanjem, kao što je apneja za vrijeme spavanja, razumni pristupi poboljšanju opšteg zdravlja mozga u bilo kojoj dobi.

„Nadam se da ćemo na kraju razviti lekove koji će iskoristiti vezu između sna i Alchajmerove bolesti kako bismo sprečili kognitivni pad“, rekla je Lusi. Ali on je priznao: „Još nismo sasvim tamo.“

Studija je objavljena u Annals of Neurology.