Ulična svetla koja rade cele noći čine lišće toliko čvrstim da insekti ne mogu da ih pojedu, ugrožavajući lanac ishrane

Svetlosno zagađenje ima sve veći uticaj na biljke u urbanim područjima, otkrili su naučnici u nedavnom istraživanju objavljenom u časopisu Frontiers in Plant Science. Ovo istraživanje je posebno istaklo posledice veštačke svetlosti noću na stabla, naglašavajući da ova pojava može dovesti do promena u fizičkim karakteristikama lišća koje otežavaju ishranu insekata.

Dok su prirodni ekosistemi pokazali znakove oštećenja od insekata na lišću, istraživači su primetili da urbana drveća često imaju manje takvih znakova. Ovo je izazvalo interesovanje za proučavanje razlika, a rezultati su pokazali da izloženost veštačkom svetlu noću može dovesti do povećane žilavosti lišća i smanjenog biljojeda.

Kroz istraživanje na dve vrste drveća u Pekingu, japanskoj pagodi i zelenom jasenu, naučnici su otkrili da intenzivnije veštačko osvetljenje rezultuje čvršćim lišćem. Ovo čvršće lišće pokazalo je manje znakova biljojeda, što može imati značajan uticaj na ekosistem.

Naučnici su identifikovali lokacije u gradu sa različitim nivoima veštačke svetlosti kako bi uporedili karakteristike lišća. Rezultati su pokazali da veće svetlo znači čvršće lišće, dok su nivoi hranljivih materija varirali u zavisnosti od vrste drveća.

Interesantno je da su stabla reagovala različito na veštačko svetlo: japanska pagoda je pokazala manje hranljivih materija u lišću kada je bila izložena intenzivnijem svetlu, dok je zeleni jasen imao veći nivo azota, manje listove i nižu hemijsku odbranu pod istim uslovima.

Ovo istraživanje naglašava važnost razumevanja uticaja urbanih faktora poput veštačke svetlosti na ekosistem i interakcije biljaka sa životinjama. Dalja istraživanja su neophodna kako bi se potpuno razumeli efekti veštačke svetlosti noću i njen uticaj na biodiverzitet.