U Kini identifikovana nova vrsta dinosaurusa tiranosaurida

Tim paleontologa u Prirodnjačkom muzeju Džeđiang u Kini izveštava o novoj vrsti dinosaurusa tiranosaurida. Njihovo otkriće objavljeno je u časopisu Naučni izveštaji.

Tiranosauridi su bili grupa dinosaurusa iz potfamilije Tirannosauridae. Prethodno istraživanje je pokazalo da je u podporodici bilo najmanje 30 vrsta, od kojih su sve bile poznate po velikoj veličini i velikoj, dubokoj njuški ispunjenoj oštrim zubima. Svi su hodali na dve noge i smatrani su predatorima. Veruje se da su se prvi put pojavili pre oko 165 miliona godina.

U ovoj novoj studiji, istraživački tim se fokusirao na fosilne ostatke pronađene na gradilištu u gradu Gandžou 2017. godine, lobanju i delimični pršljen, zadnje noge i repni skelet. Istraživači primećuju da su tiranosauroidi najviše proučavani od svih dinosaurusa.

Istraživački tim je uspeo da identifikuje primerak kao mali tiranosaurid, otprilike upola manji od Kianzhousaurusa. Njegova lobanja je bila 47,5 cm, a procenjuju da je dužina bila otprilike 3,5 do 4 metra. Nalaz predstavlja ranije nepoznatu vrstu, a istraživači su ga nazvali Asiatirannus kui, po Ksu Ksingu, poznatom kineskom naučniku.

Fosil datira pre otprilike 66 do 72 miliona godina, što ga stavlja u epohu kasne krede. Njena njuška i telo imali su različite proporcije od većih tiranosaurina. Istraživači sugerišu da takve razlike ukazuju na to da je A. kui ispunio drugačiju ekološku nišu od svojih većih rođaka, verovatno guštajući manji i brži plen. Takođe napominju da je ovo prvo otkriće za tiranosaurusa dubokog njuška u južnom delu Kine.

Lokacija nalaza dodaje verodostojnost teorijama da su tiranosauridi migrirali iz Laramidije kasnije nego što se ranije mislilo. Prethodno istraživanje je sugerisalo da je ostrvo po imenu Laramidija poreklo loze tiranosaurusa — verovalo se da postoji na sadašnjoj zapadnoj obali Severne Amerike.