U Južnoj Africi otkrivene nove vrste drevnih koštanih riba

Par paleontologa, jedan iz Muzeja Albanija i odeljenja za geologiju Univerziteta Rodos, a drugi sa Univerziteta u Upsali, identifikovali su novu vrstu tristichopterida, koja je drevna koštana riba. Robert Gess i Per Ahlberg analizirali su fosilni primerak pronađen u Južnoj Africi i objavili svoje istraživanje u PLOS ONE.

Tristichopteridi su bili vrsta velikih koštanih riba koje su živele tokom kasnog devonskog perioda. Dugi niz godina, istraživači su mislili da postoje uglavnom na teritoriji današnje Australije, ali su fosili od tada pronađeni u delovima Afrike i Južne Amerike. Ovakvi nalazi sugerišu da je riba živela širom južnog dela drevnog superkontinenta Gondvane.

Istraživači koji su radili u Južnoj Africi pronašli su fosilizovane krljušti 1995. godine na mestu iskopavanja pod nazivom Vaterloo Farms, ali im je bilo teško da identifikuju vrstu. Nedavno su graditelji puteva izvan Grahamstauna otkrili fosilizirane ostatke drevne ribe i upozorili istraživače. Nakon što su ga iskopali i proučili u svojoj laboratoriji, Ges i Ahlberg su identifikovali ostatke kao ranije nepoznatu vrstu tristichopterida, nazvavši je Hineria udlezinie.

Sa dostupnim fosilizovanim ostacima, kožnim kostima, perajama i delovima skeleta i prethodno pronađenim krljuštima, istraživači su uspeli da rekonstruišu skoro celu ribu. Otkrili su da je drevna riba duga oko 2,7 metara, što je čini najvećom poznatom koštanom ribom iz Devona, a procenjuju da je živela pre otprilike 350 miliona godina.

Riba je takođe imala zadnja peraja, što sugeriše da se radi o grabežljivcu koji je bacio na plen. Imao je dve glavne vrste zuba, redove malih za žvakanje i parove velikih očnjaka za hvatanje i ubijanje plena. Oni sugerišu da bi ličila na modernu ribu zvanu aligator gar, ali sa kraćom, krupnijom njuškom. Gess i Ahlberg sugerišu da se H. udlezinie verovatno hranio četvoronožnim stvorenjima koja su kročila u drevne reke, poznatim kao tetrapodi, za koje se veruje da su drevni ljudski preci.

Tristichopterid, zajedno sa mnogim drugim vrstama, izumrli su na kraju devonskog perioda, pre otprilike 359 miliona godina; tako, za sobom nisu ostavili potomke.