U Jupiterovoj atmosferi identifikovani su čudni, sjajni oblici

Saturn ima svoj čuveni šestougao, a Jupiter je upravo sada uhvaćen kako baca lude oblike.

Visoko u njegovoj atmosferi, astronomi su identifikovali čudne, sjajne nove karakteristike, u regionu iznad burne Velike crvene tačke.

Tamo, u jonosferi, koncentracije jonizovanog vodonika izazivaju bliski infracrveni sjaj u lukovima, trakama i tačkama koje sugerišu da je divlja planeta daleko divlja nego što smo čak i sumnjali.

„Mislili smo da će ovaj region, možda naivno, biti zaista dosadan“, kaže planetarni naučnik Henrik Melin sa Univerziteta Lester u Velikoj Britaniji. „To je u stvari jednako zanimljivo kao i severna svetlost, ako ne i više. Jupiter nikada ne prestaje da iznenađuje.“

Jupiterova atmosfera je turbulentno mesto, uzburkano olujama i vremenskim sistemima koji besne snagom i besom koji zapanjuju um. I Velika crvena pega uzima poslovičnu tortu. To je najveća oluja koju imamo ovde u Sunčevom sistemu, veličine oko cele planete Zemlje, i kipila je u atmosferi Jovijana vekovima.

Nemamo ništa slično ovde na našoj planeti, a naučnici bi veoma voleli da znaju šta pokreće Veliku crvenu tačku i njenu neobičnu dugovečnost. A dolazak JVST-a nam je dao novi način da ga ispitamo.

Svemirski teleskop posmatra Univerzum u bliskom i srednjem infracrvenom spektru, u visokoj rezoluciji, otvarajući prozor u sloj Jupiterove atmosfere koji nije dobro shvaćen: jonosferu.

Ovde, procesi kao što je ultraljubičasto sunčevo zračenje jonizuju gas vodonika, stvarajući pozitivno naelektrisane jone zvane trivodonik katjoni (H 3 + ). Ovi joni proizvode infracrveni sjaj. U Jupiterovim regionima srednje do niske geografske širine, ovaj sjaj je slab i meša se sa svetlijim sjajem drugih stvari, tako da nismo bili u mogućnosti da detaljno istražimo H 3 +.

Pošto Jupiter prima samo oko 4 procenta sunčevog zračenja koje stiže na Zemlju, naučnici su mislili da sjaj mora biti prilično ravnomerno raspoređen.

Nakon što je JVST skrenuo svoj zlatni pogled na džinovsku planetu, Melin i njegove kolege su bliže pogledali podatke, da vide da li mogu da steknu neke uvide u Veliku crvenu tačku. Deo ovoga je uključivao identifikaciju distribucije H3+ u donjoj jonosferi.

Na njihovo iznenađenje, pronašli su složene, zamršene strukture u gasu, nastale od viših i nižih koncentracija H3+. Ovo sugeriše da, iako je dominantan mehanizam za jonizaciju vodonika sunčeva svetlost, u igri je nešto drugo što uzrokuje pojavu čudnih oblika u gasu.

„Jedan od načina na koji možete da promenite ovu strukturu jeste gravitacioni talasi – slično talasima koji se razbijaju o plažu, stvarajući talase u pesku“, kaže Melin.

„Ovi talasi se stvaraju duboko u turbulentnoj nižoj atmosferi, svuda oko Velike crvene tačke, i mogu da putuju na visinu, menjajući strukturu i emisije gornje atmosfere.“

To bi moglo značiti da se slojevi Jupiterove atmosfere preklapaju i međusobno deluju na složene i do sada neviđene načine. Modeliranje Jupiterove atmosfere pokazuje da gravitacioni talasi mogu proizvesti uočene varijacije u gustini H 3 + u jonosferi Jovijana.

Međutim, biće potrebno malo više posmatranja i analize da bismo sa sigurnošću saznali šta se dešava. Ali to vredi učiniti: kao što istraživači primećuju, novo otkriće pokazuje da smo prevideli ono što bi moglo biti veoma važan aspekt Jupiterovog vremena, na osnovu pogrešne pretpostavke da tamo jednostavno nema šta da se vidi.

„Jupiterova jonosfera niske geografske širine dugo se smatrala prilično bljutavom, posebno u poređenju sa dinamičkim auroralnim zonama. Zapažanja koja su ovde predstavljena pokazuju da je to daleko od istine, i da postoji bogatstvo karakteristika koje nikada ranije nisu viđene“, oni pišu u svom radu.

„Činjenica da su donja i gornja atmosfera tako snažno povezane na Jupiteru takođe može da implicira jaku spregu na drugim džinovskim planetama… Ova JVST zapažanja predstavljaju dokaz koncepta za buduća istraživanja ovog regiona.“

Nalazi su objavljeni u časopisu Nature Astronomy.