Tri nova nalazišta dinosaurusa iz doba jure pronađena u Maroku

Mali tim paleobiologa, sa članovima sa Univerziteta Sidi Mohamed Ben Abdellah, Univerziteta Džon Murs iz Liverpula i Univerziteta u Birmingemu, otkrio je tri nova nalazišta dinosaurusa iz doba jure u Maroku. U svom radu objavljenom u časopisu Royal Societi Open Science, grupa opisuje gde su pronađene staze i vrste staza koje su sačuvane.

Tragovi su područja na kojima su tragovi drevnih stvorenja sačuvani u kamenu; staza je niz staza koje je napravilo isto stvorenje kojim je hodalo. Mesta praćenja nastaju kada drevno stvorenje, kao što je dinosaurus, hoda po vlažnom tlu, često tipu sedimenta. Vremenom se tragovi pune novim sedimentom i zatrpaju. Na kraju, sediment se zbija u stenu. Zatim, kako se uslovi životne sredine menjaju, sediment na vrhu staza erodira, otkrivajući tragove.

U ovom novom naporu, istraživači su pronašli tri ranije nepoznata mesta staze u delu Maroka poznatom kao region Imilchil-Outerbat, koji se nalazi u geološkoj formaciji Isli. Sva tri mesta staza su datirana između 145 i 165 miliona godina, datirajući tragove u period jure. Takođe, sve tri lokacije imaju različite tragove za koje se veruje da su ih kreirale različite vrste dinosaurusa.

Utvrđeno je da je jedno od staza dugačko oko 61 metar i ima 18 staza, od kojih se veruje da su šest napravili sauropodi, 11 teropodi i jedan ornitopod. Još jedno od mesta staze je izmereno na nešto više od 9 metara i čuva dve staze koje su napravili odrasli teropodi, zajedno sa raspršenim juvenilnim teropodama. Treći je bio samo 5 metara dužine i imao je niz tragova teropoda nalik pticama.

Istraživači napominju da uprkos velikom broju tragova pronađenih na lokacijama tragova, oni tek treba da posebno povezuju bilo koji sa fosilnim zapisom tela. Oni primećuju da je to zbog nedostatka fosila dinosaurusa u oblasti sa kojom bi se mogli uporediti.