Revolucionarni napredak u sintetičkoj biologiji: Prvi sistem bez ćelija koji održava genetsku i metaboličku mrežu samostalno

Napredak u sintetičkoj biologiji dosegnuo je novi vrhunac sa stvaranjem prvog sistema bez ćelija koji održava genetsku i metaboličku mrežu međusobno. Tim predvođen Tobiasom Erbom sa Instituta Maks Plank za zemaljsku mikrobiologiju u Marburgu, Nemačka, uspešno je razvio inovativni sistem koji koristi sintetički Cetch ciklus za proizvodnju organskih molekula koristeći CO2 kao osnovnu sirovinu.

Ovaj probojni rad, objavljen u časopisu Science, integriše genetske komponente sa Pure mašinom za transkripciju i translaciju izvan živih ćelija. Sistem je programiran da se međusobno hrani: dok Pure proizvodi enzime neophodne za Cetch ciklus, ovaj ciklus generiše esencijalnu aminokiselinu glicin direktno iz CO2, što je neophodno za dalju proizvodnju proteina.

„Ovo je prvi put da smo uspeli da uspostavimo sistem koji može da funkcioniše samoodrživo van ćelijskog okruženja“, izjavio je Simon Giaveri, saradnik na projektu i prvi autor studije. „Naša tehnika omogućava sistemima da samostalno proizvode potrebne građevne blokove i energiju, što je ključni korak ka stvaranju sintetičkih bioloških sistema koji mogu da funkcionišu kao žive ćelije.“

Iako sistem trenutno zahteva spoljašnje snabdevanje nekih komponenti, ovo dostignuće postavlja temelje za dalji razvoj sintetičke biologije i potencijalno održive proizvodnje biomaterijala i farmaceutskih supstanci iz CO2.

„Nastavljamo da radimo na optimizaciji sistema kako bismo postigli potpunu samoodrživost“, dodao je Erb. „Ovo istraživanje predstavlja ključni korak napred u našem razumevanju kako možemo da rekonstruišemo osnove života izvan prirodnih ćelija, što bi moglo imati širok uticaj na industriju, medicinu i zaštitu životne sredine.“

Ovaj rad nije samo tehnički dostignuće već i korak napred u stvaranju novih tehnologija koje mogu promeniti način na koji posmatramo i koristimo biološke sisteme u budućnosti.