Teleskopski tim otkriva 10 čudnih i egzotičnih pulsara

Prema centru naše galaksije Mlečni put, u sazvežđu Strelca, astronomi su otkrili 10 monstruoznih neutronskih zvezda. Ove određene zvezde, nazvane pulsari, borave zajedno u globularnom jatu Terzan 5, prepunom domu za stotine hiljada različitih vrsta zvezda.

Rad je objavljen u časopisu Astronomija i astrofizika.

Pulsari su milione (ili čak milijarde) puta gušći od drugih zvezda i brzo se rotiraju, emitujući sjajne impulse svetlosti iz svojih jakih magnetnih polja, što ih čini svetionikom za astronome. Na jednom od najnatrpanijih mesta na našem Mlečnom putu, mnogi pulsari u Terzanu 5 evoluirali su u bizarne i ekscentrične oblike.

Astronomi su već znali da 39 pulsara Terzan 5 naziva domom. Uz timski rad američke Nacionalne naučne fondacije Green Bank Telescope (NSF GBT) i MeerKAT teleskopa Južnoafričke radioastronomske opservatorije, još 10 je dodato u broj.

„Veoma je neobično pronaći egzotične nove pulsare. Ali ono što je zaista uzbudljivo je širok izbor takvih čudaka u jednom klasteru“, rekao je Skot Ransom, naučnik iz Nacionalne radioastronomske opservatorije Nacionalne naučne fondacije (NSF NRAO). Otkrića je napravio međunarodni tim astronoma iz NSF NRAO, Instituta Maks Plank za gravitacionu fiziku (Institut Albert Ajnštajn) (AEI) i Instituta Maks Plank za radio astronomiju.

Teleskop Meerkat je bio u stanju da odredi grubu lokaciju svakog pulsara praćenjem i vremenskim merenjem koliko brzo se rotiraju, što se poklapa sa dvadesetogodišnjim posmatranjem Terzan 5 koje je uzeo NSF GBT, koji je otkrio bizarne i ekscentrične detalje ovih zvezda.

„Bez arhive teleskopa NSF Green Bank, ne bismo mogli da karakterišemo ove pulsare i razumemo njihovu astrofiziku“, dodaje Ransom. Arhivski podaci NSF GBT omogućili su astronomima da odrede položaj pulsara na nebu, izmere njihova specifična kretanja i vide kako su se njihove orbite menjale tokom vremena.

Među otkrićima, astronomi su videli dve verovatne neutronske zvezde uvučene jedna u drugu kao binarni sistem. Od 3.600 poznatih pulsara u galaksiji, samo 20 je identifikovano kao dvojne neutronske zvezde.

Kada se pulsari upare u binarni sistem, gravitaciono privlačenje od jednog do drugog može ukrasti materijal i energiju, uzrokujući da se jedan vrti još brže, postajući pulsar od milisekundi. Ovaj par bi mogao da bude rekorder, sa novim kandidatom za najbrži rotirajući pulsar u sistemu dvostrukih neutronskih zvezda i najdužom orbitom te vrste. Trenutni rekorder za najbrže rotirajući pulsar već se nalazi u Terzanu 5. Tek će buduća posmatranja otkriti istinu.

Astronomi su takođe primetili tri nova retka binarna sistema pulsara „pauk” (pored pet već poznatih u jatu) nazvana Redbacks ili Black Vidovs, u zavisnosti od vrste zvezda pratioca koje imaju. Zvezda pratilac pada u orbitu paukovog pulsara, gde mreža plazme ispunjava prostor između njih (izazvana odlivom iz prateće zvezde usled energije pulsara) polako rastvarajući pratioca tokom vremena.

Otkriće ovih čudnih pulsara omogućava naučnicima da bolje razumeju globularna jata, neutronske zvezde, pa čak i testiraju Ajnštajnovu teoriju opšte relativnosti, zajedno sa proširenjem onoga što je poznato o kategorijama pulsara. Istraživački tim već planira da pronađe još više u Terzanu 5, uz podršku volontera.