Novo istraživanje otkriva da amoniti nisu bili u opadanju pre njihovog izumiranja

Novo istraživanje pokazuje da amoniti, morski mekušci sa namotanim školjkama, nisu bili u opadanju pre nego što su izumrli tokom masovnog istrebljenja pre 66 miliona godina, istog događaja koji je izbrisao dinosauruse. Amoniti su cvetali u Zemljinim okeanima više od 350 miliona godina, a prethodna istraživanja sugerisala su da je njihova raznolikost opadala mnogo pre kraja krede. Međutim, novo istraživanje, objavljeno u časopisu Nature Communications, pruža drugačiju perspektivu.

Tim paleontologa sa Univerziteta u Bristolu sastavio je novu bazu podataka o fosilima amonita iz kasne krede kako bi se popunile praznine u uzorkovanju njihovog fosilnog zapisa. Glavni autor studije, dr Džozef Flaneri-Saterlend, istakao je izazov u razumevanju promena biodiverziteta kroz vreme zbog nekompletnosti fosilnog zapisa. „Obrasci različitosti mogu samo da odražavaju obrasce uzorkovanja, a ne stvarnu biološku istoriju“, rekao je dr Flaneri-Saterlend.

Kroz analizu nove baze podataka, tim je istraživao specijaciju i stope izumiranja amonita u različitim delovima sveta. Njihova otkrića pokazala su da se ravnoteža specijacije i izumiranja menjala kroz geološko vreme i između različitih geografskih regiona. Dr Džejms Vits iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu naglasio je da je fosilni zapis amonita u Severnoj Americi veoma dobro uzorkovan, ali da se globalna slika pokazuje drugačijom kada se uzmu u obzir podaci iz drugih regiona.

Tim je takođe istraživao faktore koji su uticali na promenu raznolikosti amonita tokom vremena. Analiza je pokazala da su uzroci specijacije i izumiranja amonita geografski različiti, što znači da su regionalni uslovi životne sredine, kao što su temperatura okeana i nivo mora, kao i biološki procesi poput pritiska predatora i konkurencije između amonita, različito uticali na njihove stope specijacije i izumiranja.

„Naš rad pokazuje da stvari nisu uvek jasne i da ne možemo nužno da verujemo globalnim fosilnim skupovima podataka“, zaključio je dr Flaneri-Saterlend. „Moramo da analiziramo podatke na regionalnom nivou kako bismo dobili nijansiraniju sliku o tome kako se raznolikost menjala u prostoru i vremenu.“

Ovo istraživanje pruža dublje razumevanje evolucione istorije amonita i podseća na kompleksnost prirodnih procesa koji oblikuju biodiverzitet kroz geološko vreme.