Zemlja ispod naših nogu: Kako akustičko praćenje može otkriti tajne biodiverziteta tla

Istraživači sa Univerziteta Flinders u Australiji otkrili su da zdravlja tla i raznovrsnost sićušnih živih organizama ispod površine može da se meri koristeći inovativnu metodu akustičkog praćenja. Ova nova tehnika otkriva bogatstvo zvukova koje proizvode mikroorganizmi u tlu, stvarajući što je opisano kao „podzemni rejv koncert“ koji može pružiti uvid u zdravlje tla.

Ekolog dr Džejk Robinson iz laboratorije Frontiers of Restoration Ecology Lab, zajedno sa kolegama, koristi specijalne snimke kako bi prikupio podatke o raznolikosti i aktivnosti beskičmenjaka u zemljištu. Sa čak 75% svetskog zemljišta koje je degradirano, istraživanje biodiverziteta tla postaje sve važnije za očuvanje ekosistema.

Studija, koja je objavljena u časopisu za primenjenu ekologiju, upoređuje akustičke podatke sa parcelama tla koje su ostale u prirodnom stanju, onima koje su degradirane, i onima koje su ponovo vegetirane pre 15 godina. Korišćeni su pasivni akustički uređaji i komore za prigušivanje zvuka kako bi se snimili zvuci koje proizvode beskičmenjaci poput kišnih glista, buba, mrava i pauka.

„Akustička složenost i raznovrsnost u uzorcima zemljišta povezani su sa bogatstvom beskičmenjaka i zdravljem tla,“ kaže dr Robinson. „Različiti organizmi u tlu proizvode različite zvučne profile, što nam omogućava da bolje razumemo stanje i raznovrsnost tla.“

Ova tehnologija, koja je još uvek u ranoj fazi razvoja, obećava da će postati važan alat u praćenju biodiverziteta tla, što je ključno za očuvanje najraznovrsnijih ekosistema na našoj planeti. Istraživanja u australijskim grmovima i drugim ekosistemima, uključujući Veliku Britaniju, pokazala su da je akustička složenost znatno veća u obnovljenim područjima nego u degradiranim parcelama.

Kako se tehnika razvija, očekuje se da će pružiti efikasnije metode za praćenje i očuvanje biodiverziteta tla, što može biti presudno za očuvanje ekosistema i globalnu ekologiju.