Uzročni put između bolesti desni i reumatoidnog artritisa

Reumatoidni artritis (RA), koji izaziva bolno oticanje zglobova, je oblik autoimune bolesti gde se inače zdravo tkivo u pacijentovom zglobu pogrešno smatra uljezom i napada imuni sistem. Prethodne opservacione studije su potvrdile korelaciju između pacijenata sa RA i viših nivoa parodontalne bolesti (bolesti desni).

Anti-citrulinirana proteinska antitela (ACPA) se nalaze u krvi većine pacijenata sa RA. Oni su toliko usko povezani da su ACPA otkriveni u krvi najbolji alat za rano otkrivanje buduće patologije RA, jer mogu da prethode kliničkoj dijagnozi nekoliko godina. Bolest desni je posebno češća kod osoba sa RA koji takođe imaju ACPA u krvi.

U studiji koju je vodio Univerzitet Stanford, istraživači su želeli da istraže da li bi ova zapažanja koja se preklapaju mogla biti bolje povezana.

Istraživači su analizirali bakterijsku RNK u uzorcima krvi prikupljenim od grupe od 5 pacijenata sa RA sa i bez bolesti desni tokom nedeljnih vremenskih tačaka tokom godinu dana. Oni su identifikovali RNK potpise unutar grupa aktiviranih imunih ćelija koje su bile u korelaciji sa prisustvom oralnih bakterija u krvi i sa napadima artritisa kod pacijenata sa RA i parodontalnom bolešću.

Utvrđeno je da su bakterije citrulinirane (enzimski izmenjene), i ova promena je obezbedila mete za napad anti-citruliniranih proteinskih antitela, kao i povećanje broja antitela koja reaguju. Istraživači su dalje otkrili da su bakterije već citrulinirane u oralnim uzorcima.

Iako je ovo bilo obećavajuće zapažanje, ipak je bila korelacija usred prethodno poznatih uslova preklapanja. Istraživači su želeli da znaju da li bakterije izazivaju imuni odgovor ili da li RA izaziva odgovor na bakterije.

Dakle, oni su uzeli više uzročni pristup i pokušali da direktno pokrenu slične reakcije ekspresije gena in vitro. Oralne bakterije izolovane od zdravih osoba spojene su sa krvlju zdravih osoba, a istraživači su tražili prisustvo specifične RNK u poređenju sa onom kod pacijenata sa RA.

Oni su otkrili snažnu ekspresiju specifične RNK nakon šest i 20 sati, ilustrujući da ne samo da oralne bakterije mogu izazvati sistemski inflamatorni odgovor ako nađu put u krv, već i da odgovor nije specifičan za pacijente sa postojećim RA.

Istraživači sugerišu da su buduće studije potrebne kako bi se utvrdilo da li poboljšana oralna nega može pružiti terapeutske koristi u lečenju RA.

Rad „Prekidi oralne sluzokože izazivaju reakcije anti-citruliniranih bakterijskih i humanih proteinskih antitela kod reumatoidnog artritisa“, objavljen je u časopisu Science Translational Medicine.