Studija pruža novo razumevanje izvora prašine u pustinji Gurbantunggut

Centralnoazijska prašina ima značajan uticaj na regionalnu i globalnu klimu i ključna je za ravnotežu lokalnih ekosistema, socio-ekonomski razvoj i zdravlje ljudi.

Pustinja Gurbantunggut u severnom delu basena Junggar u Sinđangu je druga po veličini pustinja u Kini, a proučavanje njenih materijalnih izvora važno je za razumevanje ciklusa prašine i transporta prašine na velike udaljenosti u Centralnoj Aziji.

Uprkos opsežnim istraživanjima izvora peska ove pustinje poslednjih godina, proučavanju doprinosa prašine iz pustinje Gurbantunggut lesu u severnom podnožju planine Tjenšan i regionu severnog Pacifika treba posvetiti više pažnje.

Istraživači sa Instituta za zemaljsko okruženje Kineske akademije nauka (CAS) prikupili su veliki broj uzoraka pustinjskog peska iz pravca istok-zapad i jug-sever pustinje Gurbantunggut.

Na osnovu analize glavnih komponenti geohemijskih elemenata i korišćenjem različitih istraživačkih metoda poput veštačke neuronske mreže višeslojnog perceptrona i ponovnog uzorkovanja Metropolis-Hastingsa, istražili su prostornu heterogenost geohemijskih karakteristika pustinjskog peska Gurbantunggut i otkrili glavne izvore materijala u različitim oblastima. pustinje.

Njihovi rezultati su objavljeni u časopisu Globalne i planetarne promene.

Istraživači su razjasnili genetsku vezu između pustinje Gurbantunggut i lesa u severnim planinama Tjenšan i njen doprinos prašini u regionu severnog Pacifika. Rezultati pokazuju da pustinjski pesak u severnim i zapadnim delovima pustinje Gurbantunggut potiče sa planina Altaj i Junggar, respektivno, i da planine Tjenšan ne doprinose mnogo ovoj pustinji.

Pored toga, pustinja Gurbantunggut nije glavni izvor materijala za lesne sedimente u severnom podnožju planine Tjenšan, što može biti povezano sa nedostatkom materijala kvaliteta mulja koji je sama pustinja proizvela abrazijom.

Istraživači su takođe istakli da pustinja Gurbantunggut nije glavno područje izvora sitnozrnate prašine u regionu severnog Pacifika.