Studija potvrđuje da se rotacija unutrašnjeg jezgra Zemlje usporila

Naučnici sa Univerziteta Južne Kalifornije dokazali su da se unutrašnje jezgro Zemlje vraća nazad — usporava — u odnosu na površinu planete, kao što je prikazano u novom istraživanju objavljenom u časopisu Priroda.

O kretanju unutrašnjeg jezgra naučna zajednica raspravlja već dve decenije, a neka istraživanja pokazuju da unutrašnje jezgro rotira brže od površine planete. Nova studija USC pruža nedvosmislen dokaz da je unutrašnje jezgro počelo da smanjuje svoju brzinu oko 2010. godine, krećući se sporije od površine Zemlje.

„Kada sam prvi put video seizmograme koji su nagoveštavali ovu promenu, bio sam zapanjen“, rekao je Džon Videjl, dekanov profesor nauka o Zemlji na USC Dornsife koledžu za književnost, umetnost i nauku. „Ali kada smo pronašli još dva desetina opservacija koje signaliziraju isti obrazac, rezultat je bio neizbežan. Unutrašnje jezgro je usporilo prvi put u mnogo decenija. Drugi naučnici su se nedavno zalagali za slične i različite modele, ali naša najnovija studija pruža najubedljivije rešenje“.

Smatra se da se unutrašnje jezgro okreće unazad i unazad u odnosu na površinu planete zbog toga što se kreće nešto sporije umesto brže od Zemljinog omotača, prvi put za otprilike 40 godina. U odnosu na njegovu brzinu u prethodnim decenijama, unutrašnje jezgro usporava.

Unutrašnje jezgro je čvrsta sfera gvožđe-nikl okružena tečnim spoljnim jezgrom gvožđe-nikl. Otprilike veličine Meseca, unutrašnje jezgro se nalazi na više od 3000 milja ispod naših nogu i predstavlja izazov za istraživače: ne može se posetiti ili pogledati. Naučnici moraju da koriste seizmičke talase zemljotresa da bi napravili prikaze kretanja unutrašnjeg jezgra.

Novo shvatanje repetitivnog pristupa

Vidale i Vei Vang iz Kineske akademije nauka su koristili talasne oblike i ponavljajuće zemljotrese za razliku od drugih istraživanja. Zemljotresi koji se ponavljaju su seizmički događaji koji se dešavaju na istoj lokaciji da bi proizveli identični seizmogrami.

U ovoj studiji, istraživači su sakupili i analizirali seizmičke podatke snimljene oko Južnih Sendvič ostrva od 121 ponavljajućeg zemljotresa koji se dogodio između 1991. i 2023. Takođe su koristili podatke iz dvostrukih sovjetskih nuklearnih testova između 1971. i 1974., kao i ponovljene francuske i američke nuklearni testovi iz drugih studija unutrašnjeg jezgra.

Vidale je rekao da je usporavanje unutrašnjeg jezgra uzrokovano mešanjem spoljašnjeg jezgra od tečnog gvožđa koje ga okružuje, koje generiše Zemljino magnetno polje, kao i gravitacionim potezima iz gustih oblasti stenovitog omotača iznad njega.

Implikacije ove promene u kretanju unutrašnjeg jezgra za Zemljinu površinu mogu se samo nagađati. Vidale je rekao da povlačenje unutrašnjeg jezgra može da promeni dužinu dana za deliće sekunde: „Veoma je teško primetiti, reda veličine hiljaditi deo sekunde, skoro izgubljeno u buci uzavrelog okeana i atmosfere.“

Buduća istraživanja naučnika USC-a imaju za cilj da još detaljnije zacrtaju putanju unutrašnjeg jezgra kako bi otkrili tačno zašto se ono pomera.

„Ples unutrašnjeg jezgra bi mogao biti još življi nego što znamo do sada“, rekao je Vidale.