Studija pokazuje dva nervna puta uključena u zavisnost od fentanila

Tim neuronaučnika sa Univerziteta u Ženevi, koji radi sa kolegom sa Univerziteta u Strazburu, Instituta za napredne studije, i još jednim sa Univerziteta Monpelje CNRS, izveštava da postoje dva neuronska puta koja su uključena kada ljudi postanu zavisni od fentanila.

U svojoj studiji objavljenoj u časopisu Priroda, grupa je testirala mozak miševa kojima je davan fentanil i ponovo dok su se povlačili iz leka.

Prethodno istraživanje je pokazalo da opioidni fentanil izaziva veliku zavisnost i da je ugodan osećaj koji korisnici dobijaju zbog dopamina koji se oslobađa u srednjem mozgu. Manje se zna o faktorima uključenim u povlačenje koje korisnici doživljavaju nakon prestanka.

U ovoj novoj studiji, istraživački tim je sproveo laboratorijske eksperimente sa test miševima kako bi saznao više o faktorima koji utiču na stvaranje zavisnosti od fentanila.

Istraživači su davali redovne injekcije fentanila za testiranje miševa tokom tri dana i proučavali njihov mozak kako bi otkrili šta lek radi. Kao što je ranije objavljeno, istraživači su otkrili da su neuroni u ventralnoj tegmentalnoj oblasti pobuđeni povećanjem dopamina.

Pažljivije su pogledali, otkrili su da prisustvo fentanila inhibira aktivnost nabijanja uključenih u neurone koji oslobađaju dopamin, što dovodi do povećanja proizvodnje dopamina, stvarajući snažna osećanja zadovoljstva.

Nakon što su tri dana istekla, istraživači su zaustavili fentanil i takođe dali miševima nalokson, što je izazvalo trenutne simptome odvikavanja. Testiranje njihovog mozga pokazalo je povećanje neuronske aktivnosti u delovima amigdale za koje se zna da su uključeni u obradu negativnih uspomena i strašnih iskustava. Pod mikroskopom je otkriveno da neuroni imaju receptore koji mogu direktno da reaguju na fentanil.

Istraživački tim je takođe otkrio da je uklanjanje receptora u ventralnoj tegmentalnoj oblasti zaustavilo prijatne efekte fentanila, ali ne i simptome povlačenja – izbacivanje receptora u amigdali je učinilo trik. Takođe su otkrili da ako bi konstruisali iste neurone da reaguju na svetlost, miševi bi naučili da smanje svoje simptome povlačenja uključivanjem svetla.

Istraživači zaključuju da je razlog zašto je fentanil toliko zavisan zbog količine dopamina koji se oslobađa u mozak i zbog veoma neprijatnih simptoma odvikavanja koji se javljaju kada se njegova upotreba prestane.