Studija pokazuje da mikroRNA u imunim ćelijama pomažu u zaštiti od metaboličkih defekata kod gojaznosti

Vanderbiltovi istraživači su pokazali da grupa mikroRNK – malih delova RNK koji regulišu ekspresiju gena – radi u vrsti imunih ćelija zvanih makrofagi kako bi se zaštitila od metaboličkih defekata kod gojaznosti.

Nalazi, objavljeni u časopisu Cell Reports, pružaju uvid u funkciju makrofaga u masnom tkivu i mogli bi otvoriti nove terapeutske puteve za sprečavanje bolesti povezanih sa gojaznošću, rekla je Heder Pua, MD, Ph.D., docentica patologije, Mikrobiologija i imunologija i viši autor nove studije.

„Moramo razumeti detalje ćelijske i molekularne patogeneze u gojaznosti da bismo na kraju dizajnirali terapijske intervencije – u ovom slučaju to bi moglo biti ciljano na mikroRNA ili gene i signalne puteve na koje utiču“, rekao je Pua.

Pua i njena grupa su bili zainteresovani za makrofage jer su prethodne studije otkrile da su oni najzastupljenija vrsta imunih ćelija u masnom tkivu.

„Postoji nova literatura u poslednjih 20 godina da imune ćelije igraju kritičnu ulogu u adipozi u regulisanju našeg metaboličkog zdravlja i odgovora na gojaznost“, rekao je Pua. „Naš cilj je bio da pokušamo da razumemo kako imune ćelije štite ili doprinose bolestima.“

U studijama koje je vodio dr Nil Sprenkl, koji je bio diplomirani student u laboratoriji, istraživači su izbrisali ekspresiju klastera mikroRNK u mijeloidnim ćelijama miša, koje uključuju makrofage. Kada su ovi miševi jeli ishranu sa visokim sadržajem masti, dobili su manje na težini od miševa sa mikroRNK, ali su imali lošije metaboličke rezultate, uključujući lošiju netoleranciju na glukozu i insulin.

Istraživači su otkrili da miševi kojima nedostaje mikroRNA imaju manje makrofaga u svom masnom tkivu.

„Taj nalaz je bio pomalo kontraintuitivan jer se često smatra da su makrofagi proinflamatorni i doprinose insulinskoj rezistenciji“, rekao je Pua. „Sada shvatamo da je to složeno i da postoje neki makrofagi koji imaju zaštitne uloge, posebno kasno u gojaznosti.

„Mislimo da je ova grupa mikroRNK važna za promovisanje proliferacije zaštitnog podskupa makrofaga koji pomaže masnom tkivu da se prilagodi stresu gojaznosti. Kada oduzmete ove mikroRNK, ove ćelije se ne razmnožavaju, a vi gubite ovo zaštite“.

Istraživači su koristili metode uključujući sekvenciranje RNK, funkcionalne ekrane i biohemijske testove da identifikuju mreže gena koje regulišu mikroRNA. Usmerili su se na jedan gen na putu sa poznatim ulogama u rukovanju hranljivim materijama, rastu i proliferaciji.

„Identifikovali smo jedan gen, ali garantujem da to nije jedini uključen gen jer mikroRNK uvek deluju kroz mreže gena“, rekao je Pua.

Istraživači će nastaviti da istražuju ovu mrežu regulisanu mikroRNA i kako su signalni putevi koje kontroliše važni za proliferaciju i funkciju ćelija.

„Naš cilj je da pređemo sa nivoa organizma na promenu tipa ćelije do molekularne osnove te promene“, rekao je Pua.