Komarci koriste infracrveno zračenje za lociranje ljudi

Nova studija objavljena u časopisu Priroda donosi revolucionarne uvide u način na koji komarci, specifično vrsta Aedes aegypti, pronalaze svoje domaćine. Istraživanje koje su sproveli naučnici sa UC Santa Barbara pokazuje da ovi komarci koriste infracrveno (IR) zračenje, uz CO2 i ljudski miris, kako bi se usmerili prema potencijalnim domaćinima.

Komarci su poznati kao prenosnici mnogih ozbiljnih bolesti, uključujući denga groznicu, žutu groznicu, zika virus i malariju. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da malarija sama uzrokuje preko 400.000 smrti godišnje. Iako muški komarci ne predstavljaju opasnost, ženske komarci koriste krv za razvoj jajeta i zato su ti prenositelji bolesti.

Prethodna istraživanja su pokazala da komarci koriste različite signale za pronalaženje domaćina, uključujući CO2 iz izdaha, mirise, toplotu iz kože i vlažnost. Međutim, nova studija je otkrila da komarci takođe detektuju infracrveno zračenje koje emituje ljudska koža, što im pomaže da se lakše usmere prema izvoru toplote.

Tim istraživača postavio je eksperimente u kojima su ženke komaraca izložene ljudskim mirisima i CO2, uz dodatak IR zračenja na temperaturi kože. Rezultati su pokazali da je IR zračenje dvostruko povećalo aktivnost komaraca u potrazi za domaćinima. IR zračenje je efikasno u dometu do oko 70 cm (2,5 stope), a istraživači su otkrili da su vrhovi antena komaraca odgovorni za detekciju IR zračenja.

„Ovo otkriće značajno proširuje naše razumevanje kako komarci pronalaze svoje domaćine“, rekao je ko-vodeći autor Nikolas DeBeaubien. „IR je ključan dodatni signal koji omogućava komarcima da prepoznaju ljude čak i u različitim uslovima.“

Istraživači su takođe identifikovali da komarci koriste protein TRPA1, koji je senzor temperature, za detekciju IR. Nedostatak ovog proteina eliminira sposobnost komaraca da prepoznaju IR. Iako su ranije studije zanemarivale uticaj IR, ovo istraživanje jasno pokazuje njegovu važnost u ponašanju komaraca.

Ova saznanja mogu imati značajne posledice za metode kontrole komaraca. Na primer, uvođenje IR signala u zamke za komarce može poboljšati njihovu efikasnost. Takođe, široka odeća može pomoći u sprečavanju ugriza jer raspršuje IR između kože i odeće, smanjujući verovatnoću da komarci detektuju izvor toplote.

„Naše istraživanje ne samo da poboljšava razumevanje kako komarci ciljaju ljude, već i otvara nove mogućnosti za kontrolu bolesti koje prenose komarci“, zaključio je DeBeaubien.