Studija otkriva da su mozgovi modernih rasa pasa veći od mozga drevnih rasa

Prema nalazima mađarskih i švedskih istraživača, moderne rase pasa koje su genetski udaljenije od vukova imaju relativno veću veličinu mozga u poređenju sa drevnim rasama koje su stare hiljadama godina. Povećanje veličine mozga ne može se pripisati ulogama ili karakteristikama životne istorije rasa, što sugeriše da je verovatno pod uticajem urbanizacije i složenijeg društvenog okruženja.

Čak i danas, poznatih četiri stotine rasa pasa razvilo se relativno brzo i pokazuje veliku raznolikost, što ih čini riznicom za istraživače zainteresovane za brze promene unutar vrste. Naučnike su dugo zanimali faktori koji utiču na veličinu mozga jer je ljudski mozak neobično velik u poređenju sa veličinom tela. Upoređivanje različitih rasa pasa može pomoći da se odgovori na neka pitanja.

Da li postoji korelacija između veličine mozga i specifičnih zadataka za koje je rasa uzgajana? Postoje li razlike, na primer, između pasa u krilu i lovačkih pasa? Ili na to više utiču očekivani životni vek i izazovi odgajanja potomstva? Ono što sigurno znamo je da razmišljanje i kognitivni procesi zahtevaju mnogo energije, a održavanje većeg mozga je skupo.

Laslo Žolt Garamsegi, evolucioni biolog u Ekološkom istraživačkom centru u Mađarskoj, već duže vreme proučava evoluciju veličine mozga. „Mozak pripitomljenih životinja može biti i do dvadeset posto manji od mozga njihovih divljih predaka. Vjerovatni razlog za to je što su životi pripitomljenih vrsta jednostavniji u poređenju sa životima njihovih divljih kolega. U bezbednom okruženju koje pružaju ljudi, nema potrebe da se plašite napada predatora ili lova na hranu, pa stoga nema potrebe da se održava energetski skupi veliki mozak, a oslobođena energija se može usmeriti u druge svrhe, kao što je stvaranje većeg broja potomaka, što je važno za pripitomljene životinje“.

Niclas Kolm, sa Univerziteta u Stokholmu, fokusira se na evoluciju mozga i vezu između varijacija u morfologiji mozga i ponašanja. „Različite rase pasa žive u različitim nivoima društvene složenosti i obavljaju složene zadatke, koji verovatno zahtevaju veći kapacitet mozga. Stoga pretpostavljamo da selektivni pritisci na mozak mogu varirati unutar vrste pasa i da možemo pronaći razlike u veličini mozga među rasama na osnovu zadataka koje obavljaju ili njihove genetske udaljenosti od vukova“.

Ovo je prva sveobuhvatna studija o veličini mozga različitih rasa pasa, a njena priprema trajala je nekoliko decenija.

Tibor Čergo, viši naučni saradnik na Odseku za anatomiju, ćelijsku i razvojnu biologiju na Univerzitetu Ettves Lorand (ELTE), decenijama je sakupljao lobanje. CT skeniranje lobanja je uradio Medicopus Nonprofit Ltd. u Kapošvaru.

Na osnovu CT snimaka, veterinar Kalman Čejbert je rekonstruisao mozak i odredio njihov tačan volumen. Ovu neprocenjivu kolekciju dopunila je Banka psećeg mozga i tkiva, kojom je ELTE upravljao poslednjih sedam godina, što je omogućilo verifikaciju zapremine mozga izračunate iz slika lobanje koristeći stvarne mozgove. Na kraju su prikupljeni podaci od 865 jedinki koje predstavljaju 159 rasa pasa, a 48 primeraka predstavljaju vukove.

Prema rezultatima objavljenim u časopisu Evolution, vukovi imaju prosečnu zapreminu mozga od 131 cm 3, što je povezano sa prosečnom telesnom težinom od 31 kg. U slučaju pasa slične težine, zapremina mozga je samo oko tri četvrtine toga, otprilike 100 cm 3 .

Ovo potvrđuje da je pripitomljavanje takođe dovelo do smanjenja veličine mozga kod pasa. Međutim, ono što je iznenadilo istraživače je da što je rasa psa genetski udaljena od vukova, to je veća njena relativna veličina mozga. Suprotno očekivanjima, prvobitna uloga rasa, prosečna veličina legla i očekivani životni vek su nezavisni od veličine mozga.

„Pripitomljavanje pasa počelo je pre otprilike dvadeset pet hiljada godina, ali deset hiljada godina psi i vukovi nisu se razlikovali po izgledu. Mnoge drevne rase, kao što su psi za sanke, i danas podsećaju na vukove. Međutim, prelazak u naseljavanje, poljoprivreda, stočarstvo i gomilanje bogatstva nudili su različite zadatke za pse, zahtevajući pse čuvare, pastirske pse, lovačke pse, pa čak i pse za skute.Međutim, značajan deo rasa koje se danas poznaju na poseban izgled pojavio se tek od industrijske revolucije , prvenstveno u poslednja dva veka, jer je uzgoj pasa postao svojevrsni hobi“, kaže Eniko Kubinii, viši naučni saradnik na Odeljenju za etologiju u ELTE-u.

„Rezultati pokazuju da je uzgoj modernih rasa pasa bio praćen povećanjem veličine mozga u poređenju sa drevnim rasama. To nismo mogli da objasnimo na osnovu zadataka ili karakteristika životne istorije rasa, tako da možemo samo da spekulišemo o Razlozi. Možda su složenije društveno okruženje, urbanizacija i prilagođavanje većim pravilima i očekivanjima izazvali ovu promenu, utičući na sve moderne rase.“

Ovi nalazi su podržani istraživanjem koje ukazuje da su drevne rase poznate po svojoj nezavisnosti manje pažljive na ljudske znakove i manje laju, pokazujući tako razlike u vizuelnoj i akustičnoj komunikaciji u poređenju sa modernim rasama.