Studija otkriva da ishrana sa visokim sadržajem masti narušava imunitet, zdravlje creva i mozga

Studija UC Riverside koja bi mogla da motiviše vaše novogodišnje odluke pokazuje da ishrana sa visokim sadržajem masti utiče na gene povezane ne samo sa gojaznošću, rakom debelog creva i iritabilnim crevima, već i sa imunološkim sistemom, funkcijom mozga i potencijalnim rizikom od COVID-19.

Dok su druge studije ispitivale efekte dijete sa visokim sadržajem masti, ova je neobična po svom obimu. UCR istraživači su hranili miševe sa tri različite dijete tokom 24 nedelje gde je najmanje 40% kalorija dolazilo iz masti. Zatim su posmatrali ne samo mikrobiom, već i genetske promene u sva četiri dela creva.

Jedna grupa miševa je jela ishranu zasnovanu na zasićenim mastima iz kokosovog ulja, druga je dobila mononezasićeno, modifikovano sojino ulje, a treća je dobila nemodifikovano sojino ulje sa visokim sadržajem polinezasićenih masti. U poređenju sa kontrolnom ishranom sa niskim sadržajem masti, sve tri grupe su iskusile promene u ekspresiji gena, proces koji genetske informacije pretvara u funkcionalni proizvod, kao što je protein.

„Na ulici se priča da je biljna ishrana bolja za vas, i u mnogim slučajevima to je tačno. Međutim, ishrana bogata mastima, čak i iz biljke, je jedan slučaj kada to jednostavno nije istina“, rekla je Fransis Sladek, UCR profesor biologije ćelija i viši autor nove studije.

Novi dokument u časopisu Naučni izveštaji dokumentuje mnoge uticaje dijeta sa visokim sadržajem masti. Neke od crevnih promena nisu iznenadile istraživače, kao što su velike promene u genima u vezi sa metabolizmom masti i sastavom crevnih bakterija. Na primer, primetili su porast patogene E. coli i supresiju Bacteroides, što pomaže u zaštiti tela od patogena.

Druga zapažanja su bila više iznenađujuća, kao što su promene u genima koji regulišu podložnost zaraznim bolestima. „Videli smo da su geni za prepoznavanje obrazaca, oni koji prepoznaju zarazne bakterije, pogođeni. Videli smo da su geni za signalizaciju citokina pogođeni, koji pomažu telu da kontroliše upalu“, rekao je Sladek.

„Dakle, to je dvostruki udarac. Ove dijete narušavaju gene imunološkog sistema u domaćinu, a takođe stvaraju okruženje u kojem štetne crevne bakterije mogu napredovati.“

Prethodni rad tima sa sojinim uljem dokumentuje njegovu vezu sa gojaznošću i dijabetesom, oba glavna faktora rizika za COVID. Ovaj rad sada pokazuje da sve tri dijete sa visokim sadržajem masti povećavaju ekspresiju ACE2 i drugih proteina domaćina koje koriste COVID spike proteini da uđu u telo.

Pored toga, tim je primetio da hrana sa visokim sadržajem masti povećava znake matičnih ćelija u debelom crevu. „Pomislili biste da bi to bila dobra stvar, ali zapravo mogu biti prethodnici raka“, rekao je Sladek.

U pogledu uticaja na ekspresiju gena, najveći broj promena je pokazalo kokosovo ulje, a zatim nemodifikovano sojino ulje. Razlike između dva sojina ulja sugerišu da polinezasićene masne kiseline u nemodifikovanom sojinom ulju, prvenstveno linolna kiselina, igraju ulogu u promeni ekspresije gena.

Negativne promene mikrobioma u ovoj studiji bile su izraženije kod miševa hranjenih dijetom od sojinog ulja. Ovo nije bilo iznenađujuće, jer je isti istraživački tim prethodno dokumentovao druge negativne zdravstvene efekte visoke potrošnje sojinog ulja.

U 2015. godini, tim je otkrio da sojino ulje izaziva gojaznost, dijabetes, insulinsku rezistenciju i masnu jetru kod miševa. Godine 2020, tim istraživača je pokazao da ulje može uticati i na gene u mozgu koji se odnose na stanja poput autizma, Alchajmerove bolesti, anksioznosti i depresije.

Zanimljivo je da su u svom trenutnom radu takođe otkrili da je ekspresija nekoliko neurotransmiterskih gena promenjena dijetama sa visokim sadržajem masti, pojačavajući pojam osovine creva i mozga na koju može uticati ishrana.

Istraživači su primetili da se ovi nalazi odnose samo na sojino ulje, a ne na druge proizvode od soje, tofu ili sama soja. „Postoje neke zaista dobre stvari u vezi sa sojom. Ali previše tog ulja jednostavno nije dobro za vas“, rekao je mikrobiolog UCR Poonamjot Deol, koji je bio koautor trenutne studije zajedno sa postdoktorskim istraživačem UCR Jose Martinez-Lomeli.

Takođe, studije su sprovedene na miševima, a studije na miševima ne daju uvek iste rezultate kod ljudi. Međutim, ljudi i miševi dele 97,5% svoje radne DNK. Stoga su nalazi zabrinjavajući, jer je sojino ulje najčešće konzumirano ulje u Sjedinjenim Državama, a sve više se koristi u drugim zemljama, uključujući Brazil, Kinu i Indiju.

Prema nekim procenama, Amerikanci imaju tendenciju da skoro 40% svojih kalorija dobijaju iz masti, što odražava ono što su miševi hranjeni u ovoj studiji. „Nešto masti je neophodno u ishrani, možda 10 do 15%. Ipak, većina ljudi, barem u ovoj zemlji, dobija najmanje tri puta veću količinu od one koja im je potrebna“, rekao je Deol.

Čitaoci ne bi trebalo da paniče zbog jednog obroka. To je dugotrajna navika sa visokim sadržajem masti koja je izazvala uočene promene. Podsetimo se da su miševi hranjeni ovim dijetama 24 nedelje. „U ljudskom smislu, to je kao da se počne od detinjstva i nastavi do srednjih godina. Jedna noć uživanja nije ono što su ovi miševi jeli. To je više kao ceo život hrane“, rekao je Deol.

Međutim, istraživači se nadaju da će studija navesti ljude da pomno ispitaju svoje navike u ishrani.

„Neki ljudi misle: ‘Oh, samo ću više da vežbam i biće dobro.’ Ali redovno jedenje na ovaj način može uticati na vaš imuni sistem i na to kako vaš mozak funkcioniše“, rekao je Deol. „Možda nećete moći samo da uklonite ove efekte.“