Studija objašnjava zašto su zakoni napisani nerazumljivim stilom

Kognitivni naučnici sa MIT-a otkrili su zanimljiv razlog zbog kojeg pravni dokumenti često koriste složen i nerazumljiv jezik. Prema nedavnoj studiji, ovaj zamršeni stil može služiti kao način da se signalizira autoritet i posebna moć, slično kao što magijske čarolije koriste arhaične termine da naglase svoju efikasnost.

U istraživanju objavljenom u Zborniku radova Nacionalne akademije nauka, tim istraživača predvođen Edvardom Gibsonom i Ericom Martinezom analizirao je kako i zašto pravni dokumenti koriste složene strukture koje otežavaju njihovo razumevanje. Prethodne studije su pokazale da pravni tekstovi često sadrže dugačke definicije umetnute u sredinu rečenica, što ih čini teškim za čitanje i interpretaciju.

Gibsonova istraživačka grupa proučavala je pravne dokumente koristeći tehnike analize koje su uporedile pravne tekstove sa filmskim scenarijima, novinskim člancima i akademskim radovima. Ova analiza je otkrila da pravni jezik koristi „ugrađivanje u centar“ – stil pisanja gde se složene klauzule umetnu u sredinu rečenica, čime se dodatno otežava razumevanje.

U narednim istraživanjima, istraživači su se fokusirali na to zašto je ovaj stil toliko rasprostranjen i došli su do „hipoteze magične čarolije“. Slično kao što magijske čarolije koriste specifičan stil za naglašavanje svoje moći, pravni jezik koristi složene strukture da signalizira svoju važnost i autoritet.

U studiji su istraživači zamolili učesnike da napišu zakone i priče o krivičnim delima koristeći različite stilove pisanja. Otkriveno je da učesnici koriste složene strukture u zakonima, dok su priče pisane jednostavnijim jezikom.

Dalja istraživanja će proučiti istorijske korene ovog stila, uključujući analizu britanskih zakona i čak Hamurabijevog koda, najranijeg poznatog skupa zakona. Cilj je razumeti kako je ovaj stil nastao i da li se može prilagoditi modernim potrebama za jasnijim i razumljivijim pravnim dokumentima.

Istraživači se nadaju da će njihovi nalazi podstaći zakonodavce da pojednostave pravni jezik, čime će poboljšati pristupačnost i razumljivost pravnih dokumenata za sve korisnike.