Studija o demenciji otkriva kako se toksični proteini šire kroz mozak

Svježi uvidi u širenje štetnih proteina koji se nakupljaju u mozgu ljudi sa Alchajmerovom bolešću mogu biti ključ za zaustavljanje napredovanja stanja, kaže studija.

Istraživači su otkrili da sinapse, koje šalju bitne signale kroz mozak, takođe prenose toksične proteine poznate kao tau oko mozga.

Velike nakupine proteina tau – koje se nazivaju zapetljaji – formiraju se u moždanim ćelijama i jedna su od karakteristika Alchajmerove bolesti. Kako se ovi zapleti tokom bolesti šire kroz mozak, dolazi do opadanja moždane funkcije.

Predvođena Univerzitetom u Edinburgu, studija objavljena u Neuronu fokusirala se na sinapse, veze koje omogućavaju protok hemijskih i električnih poruka između moždanih ćelija i koje su od vitalnog značaja za zdravu funkciju mozga. Alchajmerova bolest napada sinapse i njihov gubitak snažno predviđa smanjenje pamćenja i sposobnosti razmišljanja.

U studiji, naučnici su koristili moćne tehnike mikroskopije da ispitaju više od milion sinapsi i vizualizuju proteine u pojedinačnim sinapsama 42 osobe. Tim je otkrio da se male nakupine proteina tau – poznatog kao tau oligomeri – nalaze u sinapsama ljudi koji su umrli od Alchajmerove bolesti.

Unutar oba kraja sinapse viđeni su splet tau oligomera – od moždane ćelije koja šalje signale i moždane ćelije koja prima signale. U mišjem modelu bolesti, oligomeri su skakali sa jedne strane sinapse na drugu, šireći toksični tau kroz mozak.

Smanjenje oligomernog tau u sinapsama može biti obećavajuća strategija za zaustavljanje progresije bolesti u budućnosti, kažu stručnjaci.

Alchajmerova bolest je najčešći oblik demencije, sa trenutno oko 900.000 ljudi sa ovim stanjem u Velikoj Britaniji. Predviđa se da će ova cifra porasti na skoro 1,6 miliona u 2040. To može izazvati ozbiljan gubitak pamćenja i trenutno nema leka.