Revolucionarno otkriće u proučavanju prenatalnog razvoja miševa

Naučnici sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Vašingtonu u Sijetlu i The Jackson Laboratorije u Bar Harboru, Maine, postigli su značajan proboj u razumevanju prenatalnog razvoja miševa, koristeći tehnike optimizovanog jednoćelijskog kombinatornog indeksiranja RNK sekvenciranja.

Studija, objavljena u časopisu Nature, istraživala je aktivnosti gena tokom razvoja miševa od stadijuma gastrule do rođenja. Korišćenjem optimizovanog jednoćelijskog RNK sekvenciranja u intervalima od dva do šest sati tokom osam dana prenatalnog razvoja, naučnici su bolje razumeli transkripcionu dinamiku, odnosno vreme čitanja ćelija i delovanje prema planovima genoma.

Ova tehnika im omogućava da analiziraju preko 12 miliona ćelija u 83 embriona miševa na nivou jedne ćelije, pružajući precizniji uvid u dinamiku razvoja embriona. Istraživači su anotirali stotine tipova ćelija i pratili formiranje različitih tkiva poput bubrega, mrežnjače i neurona.

Stabljika, koja prikazuje ćelijske tipove tokom prenatalnog razvoja, konstruisana je kombinujući najnovije podatke sa drugim dostupnim informacijama. Naučnici su identifikovali gene koji igraju ključnu ulogu u pojavi stotina tipova ćelija tokom razvoja embriona miševa.

Zapaženo je da dolazi do značajnih transkripcionih promena u jezgru određenih vrsta ćelija neposredno nakon rođenja miševa, posebno u organima kao što su disajni putevi, jetra i masno tkivo. Ovo ukazuje na važnost prilagođavanja novorođenčadi na život izvan materice, uključujući disanje vazduha, održavanje nivoa šećera i regulaciju temperature tela.

Ovo istraživanje ne samo da pruža dublje razumevanje razvoja miševa već postavlja osnovu za sveobuhvatno sagledavanje dinamike transkripcije tokom prenatalnog razvoja sisavaca. Očekuje se da će ovakve studije omogućiti globalni uvid u genomske mehanizme razvoja sisavaca tokom celog života, od začeća do smrti.