Studija meteorita ‘Severozapadna Afrika 14250’ otkriva sastav ranog Sunčevog sistema

Multiinstitucionalni tim planetarnih naučnika saznao je više o ranom sastavu Sunčevog sistema proučavajući meteorit po imenu Severozapadna Afrika 14250. U svojoj studiji, objavljenoj u časopisu Science Advances, grupa je koristila skenirajući tunelski mikroskop da sazna više o izotopski sastav klastova unutar uzorka.

Prethodna istraživanja su sugerisala da je Sunčev sistem počeo kao ništa drugo do oblak prašine. Nakon toga, okretanje oblaka materijala dovelo je do formiranja diska sa centrom koji je na kraju formirao sunce. Spoljni delovi diska su na kraju formirali sve planete, mesece, asteroide i komete.

Neki od tog ranog materijala, veruju istraživači, ostao je u suštini nepromenjen, kružići pored planeta – taj materijal je Oortov oblak, koji se sada sastoji uglavnom od komada leda i stena.

Takvi komadi, ako slučajno stignu do Zemlje, vide se kao komete. Ako se sudare sa Zemljom, sagorevaju u atmosferi, što otežava proučavanje njihovog sastava. Ali poslednjih godina, naučnici su otkrili da se ponekad takve komete sudaraju sa meteoritima i da se materijali mogu zalepiti. Ovi meteoriti, ako dođu do površine Zemlje, mogu se proučavati.

U ovom novom naporu, istraživački tim je analizirao jedan takav meteorit po imenu Severozapadna Afrika 14250.

Tim se fokusirao na klaste, koji su nakupine materijala pronađenih u meteoritima koji nisu originalni materijal meteorita – oni su strani i mogu biti komadi drugih meteorita ili kometa.

Proučavajući izotopski sastav klasta pomoću skenirajućeg tunelskog mikroskopa, istraživački tim je otkrio da su slične klasama pronađenim u drugim meteoritima za koje se zna da potiču izvan Neptuna, kao i onima prikupljenim sa asteroida Riugu.

Takvi nalazi, sugeriše tim, ukazuju na to da je prvobitni materijal uobičajen u Sunčevom sistemu i da je protoplanetarni disk takođe verovatno bio prilično ujednačen.