Studija baca svetlo na retke genetske poremećaje i rak krvi

U studiji, objavljenoj u Američkom časopisu za hematologiju, istraživači Klinike Mejo su ispitivali poremećaje biologije telomera, grupu retkih genetskih poremećaja koje karakterišu kratke telomere.

Telomere su dugi segmenti na kraju hromozoma koji štite DNK od raspleta, slično malom plastičnom omotaču na kraju pertle. Telomere se prirodno skraćuju sa godinama, ali postaju abnormalno kraće kod poremećaja biologije telomera. Ljudi sa ovim poremećajima često imaju zatajenje koštane srži i, iz nepoznatih razloga, visok rizik od razvoja raka krvi.

Istraživači klinike Maio istraživali su uzroke ovog povećanog rizika od raka procenjujući klonsku hematopoezu kod pacijenata sa poremećajima biologije telomera. Klonalna hematopoeza je takođe događaj vezan za uzrast koji se javlja kada krvne matične ćelije steknu genetske mutacije koje ih čine da se dele brže nego što je normalno. Ovo stvara rastući klon u krvi koji može evoluirati u rak krvi. Približno 10–20% populacije starije od 70 godina ima vidljivu klonsku hematopoezu. Međutim, kako ovi klonovi evoluiraju tokom vremena zavisi od stečene mutacije gena i okolnog okruženja ćelija.

Studija je otkrila da ljudi sa poremećajima biologije telomera često imaju visok procenat klonske hematopoeze. Posebno su česte varijante gena U2AF1. Nasuprot tome, klonska hematopoeza koja se javlja zbog starenja povezana je sa drugim mutiranim genima. Ova razlika sugeriše da gen U2AF1 može igrati ulogu u razvoju raka krvi, posebno kod ljudi sa poremećajima biologije telomera.

„Mutacije U2AF1 mogu uticati na ekspresiju specifičnih gena i doprineti nastanku klonalne hematopoeze na način koji je jedinstven za ove pacijente“, kaže dr Alehandro Ferer, istraživač hematologije na klinici Maio. „Moramo da razumemo zašto je ovaj gen tako često mutiran kod ljudi sa ovim poremećajem i njegovu ulogu u razvoju raka.“

Nalazi su posebno relevantni za ljude sa poremećajima biologije telomera koji mogu biti osetljivi na standardne terapije raka zbog kombinacije faktora, uključujući već postojeću genomsku nestabilnost, skraćene telomere i potencijalni efekat ovih terapija na rak i zdrave ćelije.

Istraživači treba da bolje razumeju zašto je gen U2AF1 izrazito mutiran kod ljudi sa poremećajima biologije telomera u poređenju sa drugim genima. Procena kliničke važnosti može pomoći u unapređenju znanja i potencijalnom razvoju ciljanih tretmana prilagođenih njihovim potrebama.