Španski astronom otkrio novu aktivnu galaksiju

Analizirajući slike galaksije Sombrero dobijene svemirskim teleskopom Habl (HST), Elio Kiroga Rodrigez sa srednjoatlantskog univerziteta u Španiji, identifikovao je neobičan objekat, za koji se ispostavilo da je galaksija u kojoj se nalazi aktivno galaktičko jezgro (AGN)  Nalaz je objavljen u radu objavljenom 11. avgusta na serveru za pre-štampanje arXiv.

AGN je kompaktna oblast u centru galaksije, svetlija od svetlosti okolne galaksije. Studije pokazuju da su AGN veoma energične zbog prisustva crne rupe ili aktivnosti formiranja zvezda u jezgru galaksije.

Astronomi generalno dele AGN u dve grupe na osnovu karakteristika emisionih linija. AGN tipa 1 pokazuju široke i uske emisione linije, dok su samo uske emisione linije prisutne u AGN tipa 2. Međutim, zapažanja su otkrila da neki AGN prelaze između različitih spektralnih tipova; stoga su nazvani AGN-ovima sa promenljivim izgledom (CL).

Galaksija Sombrero (takođe poznata kao Mesije 104 ili NGC 4594) je spiralna galaksija bez prepreka koja se nalazi između granica sazvežđa Devica i Korvus, udaljena oko 31 milion svetlosnih godina. Sa masom od oko 800 milijardi solarnih masa, jedan je od najmasivnijih objekata u jatu galaksije Devica. Takođe je domaćin bogatog sistema globularnih jata.

Rodrigez je nedavno istražio HST slike galaksije Sombrero, fokusirajući jedan određeni objekat u njenom oreolu. Otkrio je da ovaj objekat, ranije klasifikovan kao kandidat za globularno jato, može biti spiralna galaksija tipa SBc, sa AGN u centru.

„Dok je proučavao HST slike dostupne na veb stranici HST Legaci oreola M104 (HST predlog 9714, PI: Keith Noll), autor je primetio u 12:40:07.829-11:36:47.38 (u j2000) objekat oko četiri lučne sekunde u prečniku. Studija sa VO alatima sugeriše da je objekat SBc galaksija sa AGN (Seifert)“, navodi se u radu.

Objekat je katalogizovan u Pan-STARRS1 arhivi podataka kao PSO J190.0326-11.6132. Analizom podataka iz Aladin Ski Atlas RGB, Rodriguez je otkrio da je PSO J190.0326-11.6132 galaksija sa dominantnim centralnim krakom, jezgrom i verovatno dva spiralna kraka sa vrelim mladim zvezdama i prašinom. Astronom predlaže da se novootkrivena galaksija nazove „Galaksija Iris“.

Studija je otkrila da PSO J190.0326-11.6132 ima radijalnu brzinu na nivou od 1.359 km/s. Rodrigez pretpostavlja da bi objekat, ako je gravitaciono vezan za galaksiju Sombrero, mogao biti njen satelit sa ugaonom veličinom od oko 1.000 svetlosnih godina.

Međutim, autor rada je primetio da ako galaksija Iris nije povezana sa galaksijom Sombrero, njena udaljenost može biti oko 65 miliona svetlosnih godina. U ovom scenariju, ugaona veličina novootkrivenog bi trebalo da bude oko 71.000 svetlosnih godina.

Izmerena je svetlost rendgenske emisije galaksije Iris na približno 18 tredeciliona erg/s, pod pretpostavkom da je udaljenost od 65 miliona svetlosnih godina. Takav sjaj ukazuje na prisustvo aktivnog galaktičkog jezgra, međutim potrebna su dalja zapažanja kako bi se utvrdilo da li je ovo AGN tipa 1 ili tipa 2.