Smanjenje anksioznosti i stresa uz povratne informacije učenika

Naše zenice su ogledalo našeg stanja uzbuđenja: šire se kada smo napeti, pod stresom ili čak u panici, i sužavaju se kada se smirimo. Ključ za ovo je oblast mozga veličine oko 15 milimetara: jezgro u mostu moždanog stabla poznato kao locus coeruleus. Smešten duboko u mozgu, reguliše naše stanje uzbuđenja preko neurotransmitera noradrenalina.

Do sada je bilo nejasno da li se informacije o veličini zenice takođe mogu koristiti za voljni uticaj na centre uzbuđenja u mozgu. Nova studija sprovedena na ETH Cirihu sada pokazuje da je to zaista moguće. „Uz pravi biofeedback, ljudi mogu bolje da nauče da kontrolišu svoje stanje uzbuđenja kroz tehnike mentalnog opuštanja i aktivacije“, objašnjava Nikol Venderot, profesor neuronske kontrole pokreta na ETH Cirihu.

Rezultati studije otvaraju nove mogućnosti u lečenju poremećaja povezanih sa stresom i anksioznošću.

Da bi istražili vezu između veličine zenice i stanja uzbuđenja mozga, istraživači su prvo naučili grupu od 27 ispitanika da voljno kontrolišu veličinu zenice. Koristeći tehnike mentalnog opuštanja i aktivacije, kao što je fokusiranje na disanje i vizualizacija stresnih ili pretećih situacija, od ispitanika je zatraženo da naizmenično stisnu i prošire svoje zenice. Sedeli su ispred ekrana sa uređajem za praćenje očiju koji je beležio koliko im je dobro.

Istraživači su pokazali ovu povratnu informaciju nekim od ispitanika u obliku kruga na ekranu. Krug koji se smanjuje pokazao je ispitanicima da su im se zenice sužavale: znak opuštanja. Krug koji se širi, naprotiv, ukazuje na širenje zenica i rastuće uzbuđenje.

Istraživači su otkrili da su pojedinci koji su dobijali povratne informacije u realnom vremenu o veličini svoje zenice bolje mogli da kontrolišu svoje stanje uzbuđenja i veličinu zenice. Ova povratna informacija učenika omogućila je subjektima da identifikuju tehnike opuštanja i aktivacije koje su im najbolje funkcionisale. Nasuprot tome, kontrolna grupa je ili primila lažni povratni signal koji nije povezan sa njihovom veličinom zenice ili je dobila instrukcije da se fokusira isključivo na upotrebu mentalnih strategija.

Istraživači su zatim ponovili eksperiment, osim što su ovaj put snimili aktivnost mozga ispitanika pomoću magnetne rezonance. „Videli smo da su voljne promene u veličini zenice zapravo praćene promenama aktivnosti u regionima moždanog stabla koji regulišu stanje uzbuđenja mozga“, kaže Sara Majsner, postdoktorski istraživač u Venderotovoj istraživačkoj grupi.

Pogled na otkucaje srca ispitanika otkrio je da ih je promena veličine zenice takođe fizički opustila ili probudila. Puls onih koji su mogli bolje da kontrolišu svoje zenice zbog povratne sprege je na kraju treninga padao ili više porastao u odnosu na početak treninga i više od pulsa onih u kontrolnoj grupi.

Metod istraživača ETH dobro se prevodi u komercijalno dostupne VR slušalice koje pružaju povratne informacije u realnom vremenu o veličini zenice. „Naš cilj je da ljudi nauče da kontrolišu svoje zenice na razigran način i da na taj način saznaju koje tehnike opuštanja ili aktivacije najbolje rade za njih“, kaže Venderot. Istraživači su već osnovali ETH spin-off, Mindmetrik, kako bi ovu tehnologiju doveli na tržište.