Otkrivena pravila letenja dinosaurusa: Šta perje ptica otkriva o evoluciji letenja

Nova studija objavljena u časopisu PNAS otkriva fascinantne uvide u evoluciju letenja dinosaurusa proučavajući karakteristike perja ptica. Naučnici su analizirali stotine ptica iz muzejskih zbirki i identifikovali „pravila“ koja su zajednička pticama koje lete, što pruža uvid u evoluciju letenja kod dinosaurusa.

Istraživanje, sprovedeno u saradnji između paleontologa Jingmaija O’Konora i ornitologa Josefa Kiata, otkriva da sve ptice koje lete imaju između devet i 11 primarnih pera, dok ptice koje ne lete variraju u broju primarnih pera. Ovo otkriće pomaže u boljem razumevanju evolucije letenja kod dinosaurusa.

Analizirajući i fosilne primercie pernatih dinosaurusa, istraživači su identifikovali karakteristike koje ukazuju na sposobnost letenja kod određenih vrsta. Ovi podaci pomažu u rasvetljavanju pitanja o poreklu letenja među dinosaurusima i ukazuju na to da je let evoluirao samo jednom kod ovih fascinantnih stvorenja.

Josef Kiat, ornitolog, preuzeo je studiju perja svih redova živih ptica, ispitujući primerke iz 346 različitih vrsta sačuvanih u muzejima širom sveta. Prateći karakteristike perja, poput broja primarnih pera i njihove simetrije, Kiat je primetio dosledne osobine među pticama koje lete.

O’Konor i Kiat su takođe analizirali 65 fosilnih primeraka koji predstavljaju 35 različitih vrsta pernatih dinosaurusa. Primenjujući nalaze sa savremenih ptica, istraživači su ekstrapolirali informacije o letnim sposobnostima ovih dinosaura.

Svi fosilni dokazi, zajedno sa podacima o savremenim pticama, ukazuju na to da je let evoluirao samo jednom kod dinosaurusa. Analiza pokazuje da su ptice koje lete razvile određene karakteristike perja koje se razlikuju od ptica koje ne lete.

Primenjujući ovu metodologiju, istraživači su mogli da procene letne sposobnosti fosilnih dinosaurusa. Na primer, pernati dinosaur Caudipterik, iako nije mogao da leti, imao je devet primarnih pera, što sugeriše na mogućnost da je njegov predak bio sposoban za let.

Ovo istraživanje pruža dragocene uvide u evoluciju letenja kod dinosaurusa. Razumevanje kako su dinosaurusi razvijali sposobnost letenja može nam pomoći da bolje shvatimo evoluciju ovih fascinantnih stvorenja i njihov uticaj na ekosistem Zemlje.

Otkrića o perju ptica pružaju dragocene uvide u evoluciju letenja kod dinosaurusa. Kombinacija paleontoloških podataka o fosilnim dinosaurusa i informacija o savremenim pticama pomaže nam da rekonstruišemo putanju razvoja letenja među ovim izumrlim stvorenjima. Ovo istraživanje predstavlja korak napred u našem razumevanju evolucije dinosaura i njihove uloge u ekosistemu.