Sitne staklene perle sugerišu da je mesec imao aktivne vulkane kada su dinosaurusi lutali Zemljom

Vulkani su i dalje eruptirali na Mesecu kada su dinosaurusi lutali Zemljom, pokazuju nova istraživanja.

Dokaz: tri sićušne staklene perle koje je kineska svemirska letelica iščupala sa površine Meseca i donela na Zemlju 2020. Njihov hemijski sastav ukazuje na to da su aktivni lunarni vulkani postojali do pre oko 120 miliona godina, mnogo novije nego što su naučnici mislili.

Ranija analiza uzoraka stena iz misije Chang’e 5 pokazala je da su vulkani nestali pre 2 milijarde godina. Prethodne procene sežu do pre 4 milijarde godina.

Istraživanje je objavljeno u četvrtak u časopisu Nauka.

„Bilo je pomalo neočekivano“, rekla je Džuli Stopar, viši naučnik sa Lunarnog i planetarnog instituta koji nije bio uključen u istraživanje.

Slike sa NASA-inog Lunar Reconnaissance Orbitera iz 2014. takođe su ukazivale na noviju vulkansku aktivnost. Staklene perle su prvi fizički dokaz, rekao je Stopar, iako je potrebno više istraživanja da bi se potvrdilo njihovo poreklo.

Uzorci Chang’e 5 bili su prvi mesečevi kamenčići doneti na Zemlju od onih koje su prikupili NASA-ini astronauti Apolo i svemirske letelice Sovjetskog Saveza 1970-ih. Kina je u junu vratila uzorke sa druge strane Meseca.

Istraživanje nam može pomoći da shvatimo koliko dugo male planete i meseci – uključujući i naše – mogu ostati vulkanski aktivni, rekao je koautor studije He Iuiang iz Kineske akademije nauka u e-poruci.

Istraživači su proučavali oko 3.000 lunarnih staklenih perli manjih od glave igle i pronašli tri sa znakovima da potiču iz vulkana. Staklene perle se mogu formirati na Mesecu kada se rastopljene kapljice ohlade nakon vulkanske erupcije ili udara meteorita.

Postojeće vremenske linije sugerišu da se Mesec već ohladio nakon tačke vulkanske aktivnosti do vremenskog okvira koji sugeriše novo istraživanje, primetio je Stopar.

„To bi trebalo da inspiriše mnoge druge studije da pokušaju da shvate kako bi se to moglo dogoditi“, rekla je ona.