Šanse da asteroid 99942 Apophis udari u Zemlju nešto veće nego što se mislilo

Astrofizičar sa Univerziteta Zapadni Ontario otkriva da su šanse da asteroid 99942 Apophis udari u Zemlju nešto veće nego što se ranije mislilo. U svojoj studiji, objavljenoj u The Planetari Science Journal, Pol Vigert je uzeo novi pogled na mogućnost da manji asteroid udari u Apofis i promeni svoju putanju u kurs sudara sa Zemljom.

Astronomi su 2004. prvi put primetili asteroid koji se sada zove Apofis — objekat je bio značajan zbog svog visokog položaja na skali opasnosti od udara u Torinu. Nakon što su primetili njegovu veličinu i putanju, istraživači su ga rangirali kao 4, što ga čini asteroidom sa najviše ocene.

Ipak, rejting je bio dovoljno nizak da isključi mogućnost da će udariti Zemlju. Umesto toga, naučnici su ga označili kao „jedan za gledanje“ u narednim godinama. Asteroid bi trebalo da prođe blizu Zemlje 2029. godine, a zatim ponovo 2036. i 2068. godine.

Za ovu novu studiju, Vigert je razmatrao mogućnost da manji objekat udari u Apofis i malo promeni njegov kurs. Kakve su šanse, pitao se, da takav udar dovede Apofisa u sudar sa Zemljom?

Da bi pronašao taj odgovor, počeo je tako što je primetio da bi objekti različite veličine koji se kreću različitim brzinama doveli do različitih promena u kursu. Otkrio je da bi objekat prečnika samo 0,6 metara mogao biti dovoljno velik da odbaci asteroid u kurs sudara negde posle 2029. Takođe je otkrio da bi objekat prečnika samo 3,4 metra mogao da udari dovoljnom snagom da gurne Apofisa u kurs sudara sa Zemlja do 2029.

Vigert je tada tražio način da proceni broj objekata koji bi potencijalno mogli da udare u Apofis — koristio je broj objekata prečnika 3,4 metra koji svake godine udare u Zemlju kao razuman vodič. Zatim je iskoristio taj broj da izračuna šanse da takav objekat udari u Apofisa i otkrio je da je otprilike 10-8, što je, naravno, malo.

Napominjući takođe da bi takav sudar morao biti pod pravim uglom, on sugeriše da su šanse za pravi pogodak verovatno 1 prema 2 milijarde. I on procenjuje da su šanse da takav sudar rezultira kasnijim uticajem 1 prema 1 milion.