Rezultat proteina, iz jednog uzorka plazme, predviđa aterosklerotsku kardiovaskularnu bolest

U velikoj retrospektivnoj analizi koristeći merenja hiljada proteina plazme u primarnim i sekundarnim populacijama događaja, naučnici iz deCODE genetike i saradnici iz SAD, Danske i Islanda, izvestili su danas u JAMA kako su koristili AI da razviju proteinski rezultat za predviđanje velikih aterosklerotičnih kardiovaskularnih bolesti. događaji bolesti (ASCVD).

Studija se zasniva na velikom skupu podataka koji se sastoji od preko 13.500 Islanđana koji nisu iskusili veliki ASCVD pre uzorkovanja plazme i preko 6.000 učesnika u FOURIER-ovom ispitivanju koji su pretrpeli ASCVD pre uzimanja uzorka plazme. Svi ovi uzorci su imali merenja nivoa oko 5.000 proteina u plazmi merenih pomoću SomaScan platforme.

Ocena rizika za proteine, koja se zasniva isključivo na proteomičkim podacima iz jednog uzorka plazme, dobro predviđa događaje ASCVD u odsustvu informacija o istoriji bolesti i faktorima rizika. Veliki deo rizika koji obuhvataju proteini takođe je obuhvaćen utvrđenim faktorima rizika, međutim, proteinski skor obuhvata dodatni rizik.

Štaviše, skor rizika od proteina je dinamička mera i kao takav ima potencijal da se modifikuje tokom lečenja za razliku od nekih klasičnih faktora rizika koji su nepromenljivi, kao što su porodična istorija i prethodni ASCVD događaji. Ova dinamička karakteristika rezultata proteinskog rizika, da nivoi proteina rastu i padaju u zavisnosti od vremena do i od događaja, čini ga pogodnim za predviđanje vremena događaja.

Kao rezultat toga, rezultati rizika od proteina mogu postati važan alat u kliničkim ispitivanjima za dobijanje rane procene efikasnosti terapijske intervencije ili za praćenje rizika.

„Verujemo da u proteomskom skoru rizika možemo imati biomarker koji će omogućiti svetu da sprovede kraća klinička ispitivanja sa manje učesnika. Ovo će učiniti razvoj novih lekova jeftinijim i učiniti ih dostupnim ranije onima kojima je potrebno Štaviše, u kliničkoj praksi to može omogućiti efikasniju prevenciju ASCVD“, rekao je Kari Stefansson, izvršni direktor deCODE genetike i jedan od starijih istraživača studije.