JVST otkriva iznenađujuće visok udeo galaksija koje su spiralne

Kada bismo mogli da putujemo daleko izvan naše galaksije i osvrnemo se na Mlečni put, bio bi to veličanstven prizor. Svetleće spirale koje se protežu iz centralnog jezgra, sa prašinom i maglinama razbacanim duž spiralnih ivica. Kada razmišljate o galaksiji, verovatno zamišljate spiralnu galaksiju poput Mlečnog puta, ali spirale čine samo oko 60% galaksija koje vidimo. To je zato što se spiralne galaksije formiraju samo kada se manje galaksije sudare i spajaju tokom vremena. Ili smo barem tako mislili, jer nova studija objavljena na arXiv serveru za preprint sugeriše da to nije slučaj.

Standardni model galaksija je da one evoluiraju tokom vremena. Galaksije su nastale od ogromnih oblaka prvobitnog vodonika i helijuma, pa su verovatno imale prilično amorfnu ​​strukturu na početku. S obzirom na gustinu ranog univerzuma, galaktički sudari i spajanja bili su uobičajeni, što je galaksijama davalo njihove rotacije i uzrokovalo ih da formiraju diskove i spirale. Za sve ovo je potrebno vreme, tako da bismo očekivali da su spiralne galaksije prilično česte u lokalnom univerzumu, ali retke u ranom univerzumu.

Ovaj novi rad koristio je podatke iz istraživanja o ranom objavljivanju kosmičke evolucije (CEERS), koje je prikupio svemirski teleskop James Vebb. Tim je identifikovao 873 galaksije veće od 10 milijardi solarnih masa, sa crvenim pomacima između z = 0,5 i z = 4. Galaksije na ovom crvenom pomaku su stare između 5 milijardi i 12 milijardi godina, tako da obuhvataju raspon od ranih galaksija do modernih.

Od ovih galaksija, 216 je klasifikovano kao spiralne. Autori su bili oprezni da primete da neke možda spajaju galaksije koje su pogrešno klasifikovane, ali čak i tada je 108 galaksija jednoglasno klasifikovano kao spirale od strane evaluatora. Kada ih je tim poređao po crvenom pomaku, otkrio je da je, iako se udeo spirala smanjivao kako ste išli dalje u prošlost, udeo spirala na crvenim pomacima iznad z = 3 bio mnogo veći od očekivanog. Kada je tim kalibrirao posmatranja, otkrili su da su oko petine galaksija na z = 3 spiralne galaksije. Ove veoma rane galaksije bi morale da postanu spirale manje od dve milijarde godina nakon Velikog praska, što znači da bi bilo malo vremena da spajanja i sudari budu uzrok.

Drugim rečima, mnoge galaksije su evoluirale u spirale u obliku diska prilično rano u univerzumu. Dakle, dok sudari i spajanja igraju ulogu u formiranju spiralnih galaksija, verovatno postoje i drugi faktori koji dolaze u obzir. U ovom trenutku nije jasno koji su to faktori. Sa budućim podacima iz JVST-a, tim se nada da će utvrditi kako se ove rane galaksije razvijaju i zašto spiralne galaksije postoje tako dugo.