Prvi slučaj Daunovog sindroma kod neandertalaca dokumentovan u novoj studiji

Nova studija koju je objavio međunarodni multidisciplinarni tim istraživača, uključujući fakultete na Univerzitetu Binghamton, Državni univerzitet u Njujorku, dokumentuje prvi slučaj Daunovog sindroma kod neandertalaca i otkriva da su bili sposobni da pruže altruističku negu i podršku ranjivom članu svog socijalna grupa.

Istraživanje, koje su predvodili antropolozi sa Univerziteta Alkala i Univerziteta u Valensiji u Španiji, proučavalo je skeletne ostatke neandertalskog deteta, koje su od milja nazvali „Tina“, pronađeno u Kova Negra, pećini u Valensiji, u Španiji, dugo poznatoj po donoseći važna neandertalska otkrića.

Rad je objavljen u časopisu Napredak nauke.

„Iskopavanja u Kova Negri bila su ključna za razumevanje načina života neandertalaca duž mediteranske obale Iberijskog poluostrva i omogućila su nam da definišemo zanimanja naselja: kratkog vremenskog trajanja i sa malim brojem pojedinaca, naizmenično sa prisustvom mesoždera“, rekao je profesor praistorije Valentin Viljaverde sa Univerziteta u Valensiji.

Istraživači su napravili mikro-kompjutersku tomografiju skeniranja malog kranijalnog fragmenta desne temporalne kosti, koji sadrži region uha, kako bi rekonstruisali trodimenzionalni model za merenje i analizu. Tina je patila od urođene patologije unutrašnjeg uha povezane sa Daunovim sindromom, što uzrokuje ozbiljan gubitak sluha i onemogućavanje vrtoglavice. Ovaj pojedinac je preživeo najmanje 6 godina, ali bi zahtevao opsežnu negu drugih članova svoje društvene grupe.

„Ovo je fantastična studija, koja kombinuje rigorozna arheološka iskopavanja, savremene medicinske tehnike snimanja i dijagnostičke kriterijume za dokumentovanje Daunovog sindroma kod neandertalca po prvi put. Rezultati imaju značajne implikacije na naše razumevanje ponašanja neandertalaca“, rekao je profesor Univerziteta Bingemton. Antropologija Rolf Kvam.

Istraživači su decenijama znali da su neandertalci brinuli o osobama sa invaliditetom. Međutim, do danas, svi poznati slučajevi socijalne brige među neandertalcima uključivali su odrasle pojedince, što je dovelo do toga da neki naučnici odbace ovo kao istinski altruističko ponašanje i umesto toga sugerišu da je verovatnije predstavljalo recipročnu razmenu pomoći između jednakih.

„Ono što se do sada nije znalo jeste bilo kakav slučaj pojedinca koji je dobio pomoć, čak i ako nije mogao da uzvrati uslugu, što bi dokazalo postojanje pravog altruizma među neandertalcima. Upravo to znači otkriće ‘Tine’, “ rekla je Mercedes Konde, profesor na Univerzitetu Alkala i glavni autor studije.