Proteomski potpisi mogu ukazivati na masnoću jetre procenjenu MRI

Novi nalazi iz DIRECT PLUS, 18-mesečnog ispitivanja intervencije u načinu života, naglašavaju potencijal da se posmatraju i označavaju promene u masnoći jetre procenjene MR proteomijom, prema novom istraživanju sa Univerziteta Ben-Gurion u Negevu.

Studiju su vodili gđa Dana Goldberg, dr Anat Iaskolka Meir i prof. Iris Shai. Ispitivanje je merilo masnoću jetre pomoću MRI i proteine u krvi za 242 učesnika u dve vremenske tačke koristeći napredne statističke metode. Njihovi nalazi su objavljeni u Hepatologiji.

Goldberg, prvi autor, kaže: „Rezultati studije sugerišu sledeće: Uključivanje tradicionalnih varijabli sa proteomikom može poboljšati predviđanje masti u jetri; tri promene proteina, CA5A, HAOKS1 i THBS2, su nezavisno povezane sa relativnom promenom masti u jetri, sa zelenim – MED promena proteina THBS2 je bila izraženija nego u grupi koja je primala MED nakon prilagođavanja težine sa gubitkom masti u jetri, promene proteina tokom vremena su se razlikovale među ljudima sa različitim grupama procenta masti u jetri.

Nedavni napredak u proteomici produbio je uvid u nealkoholnu masnu bolest jetre (NAFLD), prateći njeno napredovanje od steatoze jetre do težeg oboljenja jetre kao što je ciroza. NAFLD, često asimptomatski, ali obeležen akumulacijom masti u jetri, povezan je sa širim metaboličkim i kardiovaskularnim rizicima. Novi biomarkeri i neinvazivna dijagnostika poboljšavaju mogućnosti ranog otkrivanja i stadijuma.

Prof. Shai, glavni istraživač, kaže: „18-mesečno ispitivanje DIRECT PLUS pokazalo je da zeleno-mediteranska ishrana, bogata biljnim proteinima i polifenolima i malo crvenog/prerađenog mesa, smanjuje NAFLD za polovinu među ~300 učesnici sa prevalencijom NAFLD od 62% na početku.

„Ova dijeta, koja uključuje Mankai, zeleni čaj i orahe, takođe je sugerisala potencijalne koristi za mikrobiom creva i epigenetsku regulaciju, naglašavajući njenu ulogu u osovini creva i jetre i oporavku jetre.“

Dr Meir, stariji član istraživačkog tima koji je bio odgovoran za kvantifikaciju MRI masti u jetri, kaže: „Naše istraživanje unapređuje saznanje o vezi između procenta masti u jetri i proteomskih biomarkera, poboljšavajući praćenje pacijenata, ciljanje terapije, personalizovane tretmane i procena prognoze“.