Promene u metabolizmu lipida utiču na to kako ćelije reaguju na stres

Nova studija istraživača sa USC i UC Berkeley baca svetlo na to kako promene u metabolizmu lipida mogu uticati na zdravlje ćelija kako stare i reaguju na stres. Studija „Homeostaza lipida je neophodna za maksimalan odgovor ER na stres“, objavljena je u eLife-u 25. jula 2023.

Studija se fokusira na endoplazmatski retikulum (ER), strukturu unutar ćelija odgovornu za proizvodnju proteina, kao i lipida, masnih jedinjenja koja igraju različite uloge u telu. Ispravno funkcionisanje ER, koje se ponekad naziva „fabrika“ ćelije, neophodno je za održavanje kvaliteta proteina i lipida unutar ćelija, rekao je prvi autor Gilberto Garcia, postdoktorski istraživač na USC Leonard Davis School of Gerontologi.

Garsija i njegove kolege su identifikovali gen u vrsti crva C. elegans, let-767, koji igra važnu ulogu u održavanju kvaliteta lipida i proteina koje proizvodi ER. Kada je gen let-767 potisnut, zalihe lipida u ćelijama crva su se smanjile. Struktura ER je izmenjena, smanjujući njegovu sposobnost da reaguje na stres povezan sa proteinima, a zahvaćeni crvi su bili manji i živeli su kraće.

„let-767 kodira enzim koji se oslobađa toksičnih lipida i zatim ih pretvara u dobre lipide“, rekao je Rio Sanabria, docent gerontologije na USC Leonard Davis School i koautor studije. „Dakle, ako ga se rešite, onda on zaista uništava zdravlje hitne pomoći na dva različita načina: akumulira toksični proizvod kojeg bi trebalo da se reši, a onda takođe nemate dobre stvari koje bi trebalo da ga pretvori u.“

Supresija let-767 i rezultirajuće smanjenje lipida blokiralo je indukciju nesavijenog proteinskog odgovora ER (UPRER), proces koji se obično pokreće prekomernom akumulacijom nesavijenih ili pogrešno savijenih proteina. Normalno, UPR deluje tako da ponovo savija ili uklanja prekomernu količinu nepropisno presavijenih proteina.

Blokada ovog odgovora mogla bi igrati važnu ulogu u neurodegenerativnim stanjima kao što su Alchajmerova bolest, Parkinsonova bolest, Hantingtonova bolest i amiotrofična lateralna skleroza (ALS), rekao je Sanabria. Ove bolesti su primeri proteopatskih bolesti, koje karakteriše nakupljanje abnormalnih proteina.

„Ovo otkriće pokazuje da promene u lipidnim putevima mogu značajno uticati na sposobnost ćelije da reaguju na stres proteina i otkriva kako bi neravnoteža lipida mogla ubrzati napredovanje proteopatskih bolesti“, rekli su oni.