Studija otkriva ključne izazove za svemirsku svest u Cislunarnom prostoru

U najnovijem radu objavljenom u časopisu Progress in Aerospace Sciences, istraživači iz Embri-Riddle Aeronautical University i Univerziteta Purdue analizirali su buduće misije u Cislunarnom prostoru i otkrili ključne izazove u oblasti svemirske svesti i praćenja. Ovaj region svemira, koji se proteže između niske Zemljine orbite i Meseca, postaje sve važniji zbog nadolazećih svemirskih misija i planova za dugoročno ljudsko prisustvo na Mesecu.

Uprkos značajnom napretku u svemirskim tehnologijama, postoji sve veća potreba za razumevanjem i praćenjem objekata u Cislunarnom prostoru. Svemirska svest o situaciji (SDA) – sveobuhvatno znanje o svim objektima u određenom svemirskom regionu – postaje ključna za bezbednost i uspeh svemirskih operacija. Brian Baker-McEvilli, diplomirani student vazduhoplovnog inženjerstva na Embri-Riddle, i njegov tim identifikovali su nekoliko izazova u trenutnim metodama SDA i predložili potencijalna rešenja.

1. Razvoj infrastrukture na Mesecu:
    • Misije u narednim decenijama usmerene su na razvoj orbitalnih i površinskih staništa, platformi za sletanje, površinskih vozila i tehnologija za korišćenje resursa na Mesecu. Programi poput NASA-ovog Artemis-a, kineskog Chang’e programa i evropskih inicijativa kao što je Mesečevo selo ciljaju na dugoročno ljudsko prisustvo i istraživanje.
  2. Značaj svemirske svesti o situaciji (SDA):
    • SDA je vitalna za izbegavanje sudara, praćenje objekata i pružanje informacija o svemirskim aktivnostima. Istraživači su naglasili potrebu za poboljšanjem metoda praćenja u Cislunarnom prostoru zbog povećanih aktivnosti i potencijalnih izazova u orbitalnoj mehanici.
  3. Izazovi u Cislunarnom prostoru:
    • Dinamika tri tela (Zemlja, Mesec i objekti u Cislunarnom prostoru) komplikuje tradicionalne metode astrodinamike. Takođe, postoje problemi sa senzorima, uključujući ograničenja u dometu i izazove u osvetljenju koji otežavaju praćenje objekata duboko u Cislunarnom prostoru.
  4. Predlozi za poboljšanje SDA:
    • Istraživači sugerišu da bi kombinacija poboljšanih senzora na Zemlji, postavljanje senzora na Mesec i implementacija sazvežđa satelitskih senzora mogla pomoći u premošćivanju trenutnih nedostataka u SDA.

Baker-McEvilli i njegov tim nadaju se da će njihova studija poslužiti kao osnov za buduće istraživanje i unapređenje metoda praćenja u svemiru, kao i za razvoj održivih rešenja za sve veći broj misija u Cislunarnom prostoru.

Brian Baker-McEvilli: „SDA je ključna za bezbednost svemirskih misija i pruža informacije koje su od suštinskog značaja za izbegavanje sudara i praćenje objekata. Naša studija ističe potrebu za novim pristupima u praćenju objekata u Cislunarnom prostoru.“

David Canales: „Pronašli smo nekoliko izazova u trenutnim metodama SDA, uključujući probleme sa senzorima i osvetljenjem, koji otežavaju praćenje objekata na velikim udaljenostima.“

Ova studija je važan korak ka razumevanju i rešavanju izazova u Cislunarnom prostoru, posebno u kontekstu budućih svemirskih misija i dugoročnih planova za istraživanje i naseljavanje Meseca.