Otkrivena zvezda hiperbrzine koja bi mogla napustiti Mlečni put

Naučnici su otkrili zvezdu koja se kreće brzinom od 1,3 miliona milja na sat (600 kilometara u sekundi), što je čini prvom pronađenom zvezdom veoma male mase „hiperbrzina“. Ova zvezda, nazvana CVISE J124909+362116.0, ili skraćeno „J1249+36“, primećena je na samo 400 svetlosnih godina od Zemlje i predstavlja najbrže kretanje koje je ikada zabeleženo za zvezdu ove kategorije.

Zvezda je otkrivena zahvaljujući naporima naučnika građana u okviru projekta Backyard Worlds: Planet 9, koji su analizirali podatke prikupljene tokom poslednjih 14 godina od strane NASA-ine misije Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Njeno neverovatno ubrzanje, koje iznosi oko 0,1% brzine svetlosti, odmah je privuklo pažnju istraživača.

Tim naučnika, predvođen profesorom Adamom Burgasserom sa Univerziteta Kalifornije u San Dijegu, uz pomoć opservatorije Keck na Havajima, izmerio je infracrveni spektar zvezde i otkrio da se radi o L podpatuljku — zvezdi sa vrlo malom masom i nižom temperaturom od našeg Sunca. Ove vrste zvezda se smatraju među najstarijim u Mlečnom putu.

Postoje dva moguća scenarija koji objašnjavaju neobičnu putanju ove zvezde. U prvom scenariju, J1249+36 je prvobitno bio pratilac belog patuljka, zvezde koja je iscrpela svoje nuklearno gorivo i eksplodirala kao supernova, oslobađajući svog pratioca u svemir. U drugom scenariju, zvezda je mogla biti izbačena iz globularnog jata nakon bliskog susreta sa binarnom crnom rupom.

Bez obzira na pravi uzrok, otkriće J1249+36 pruža novu priliku da se sazna više o dinamici i istoriji naše galaksije. Dalja istraživanja njenog elementarnog sastava mogla bi otkriti tragove njenog porekla, što bi pomoglo u preciznijem razumevanju mehanizama koji oblikuju putanje zvezda u Mlečnom putu.