Porast lansiranja raketa mogao bi da utiče na ozonski omotač

Istraživači Univerziteta u Kenterberiju (UC) sumirali su pretnje koje bi buduća lansiranja raketa predstavljala za zaštitni ozonski omotač Zemlje u novom preglednom članku objavljenom u Journal of the Royal Society of New Zealand.

Ozonski omotač, koji štiti život na Zemlji od štetnih ultraljubičastih (UV) zraka sunca, bio je ozbiljno oštećen 1980-ih i 1990-ih zbog hlorofluorougljenika (CFC) — hemikalija koje se koriste u aerosolima i rashladnim uređajima. Zahvaljujući koordinisanoj globalnoj akciji i zakonodavstvu, ozonski omotač je sada na putu da izleči ovaj vek.

Lansiranja raketa emituju i gasove i čestice koje oštećuju ozonski omotač. Reaktivni hlor, crni ugljenik i oksidi azota (između ostalih vrsta) emituju savremene rakete. Nova goriva poput metana tek treba da se mere.

„Trenutni uticaj lansiranja raketa na ozonski omotač se procenjuje kao mali, ali ima potencijal da raste kako kompanije i nacije povećavaju svoje svemirske programe“, kaže vanredni profesor fizike životne sredine dr Laura Revel.

„Oporavak ozona je globalna priča o uspehu. Želimo da osiguramo da buduća lansiranja raketa nastave taj održivi oporavak.“

Globalna godišnja lansiranja porasla je sa 90 na 190 u poslednjih 5 godina, uglavnom na severnoj hemisferi. Predviđa se da će svemirska industrija rasti brže: finansijske procene pokazuju da bi globalna svemirska industrija mogla porasti na 3,7 biliona dolara do 2040. godine.

„Rakete su savršen primer ‘harizmatične tehnologije’—gde obećanje onoga što tehnologija može da omogući pokreće duboko emocionalno ulaganje—proširujući se daleko dalje od onoga na šta tehnologija takođe utiče,“ Rutherford Discoveri Fellov i planetarni naučnik UC viši predavač dr. Michele Bannister kaže.

Emisije raketnog goriva trenutno su neregulisane, kako u Aotearoa na Novom Zelandu, tako i na međunarodnom nivou.

Student UC Master-a Tajler Braun, koji je bio uključen u istraživanje, kaže da je Aotearoa Novi Zeland u jedinstvenoj poziciji da vodi i učestvuje u ovoj oblasti. „Uloga Novog Zelanda kao glavnog igrača u globalnoj industriji lansiranja znači da možemo da pomognemo u usmeravanju razgovora. Imamo ogromnu korist od dodatnog rasta naše domaće svemirske industrije, a sa tim dolazi i prilika da osiguramo da su globalne aktivnosti održive za planeta kao celina“.

Pregled izlaže detaljne planove akcije za kompanije i za zajednicu istraživača ozona, uz poziv na koordinisanu globalnu akciju za zaštitu životne sredine gornjeg sloja atmosfere. Radnje koje kompanije mogu da preduzmu uključuju merenje emisija lansirnih vozila na testnom postolju i na licu mesta tokom leta, stavljajući te podatke na raspolaganje istraživačima i stavljajući efekte na ozon u dizajn i razvoj raketa najbolje prakse u industriji.

„Međunarodna istraživačka zajednica ozona ima snažnu istoriju merenja atmosferskog ozona i razvoja modela kako bi razumeli kako ljudske aktivnosti mogu da utiču na ovaj kritični sloj naše atmosfere. Radeći sa dobavljačima lansiranja, u dobroj smo poziciji da shvatimo kakve uticaje možemo videti “, kaže dr Revel.

„Rakete imaju uzbudljiv potencijal da omoguće pristup na industrijskom nivou svemiru blizu Zemlje i istraživanje u celom Sunčevom sistemu. Stvaranje održivih globalnih lansiranja raketa zahtevaće koordinaciju između vazduhoplovnih kompanija, naučnika i vlada: to je ostvarivo, ali nam je potrebno da počnemo sada“, kaže dr Banister. „Ovo je naša šansa da idemo ispred utakmice“.