Plastične čestice štete zdravlju creva i imunitetu kod miševa

Naučnici su otkrili da se sitne plastične čestice mogu akumulirati u crevima miševa i oštetiti zdravlje creva i imunološki sistem.

Studija, koju su vodili istraživači sa Instituta za primenjenu ekologiju Kineske akademije nauka, objavljena u časopisu Environment International, izložila je miševe polistirenskoj mikro/nanoplastici (PS-MNP) kroz oralnu gavažu tokom 28 dana. PS-MNP su plastični fragmenti prečnika od jednog nanometra do pet milimetara, koji se mogu ispustiti u životnu sredinu razgradnjom plastičnog otpada.

Istraživači su otkrili da se PS-MNP mogu akumulirati u crevima miša i značajno promeniti sastav i metabolizam crevne mikrobiote, zajednice mikroorganizama koji žive u digestivnom traktu. To je dovelo do povećanja potencijalno štetnih bakterija i smanjenja korisnih bakterija u crevima, što bi moglo povećati rizik od infekcije.

PS-MNP-ovi su takođe poremetili funkciju crevne barijere, koja je sloj ćelija i sluzi koji štiti creva od štetnih supstanci i patogena. PS-MNP su smanjili ekspresiju proteina koji održavaju čvrste spojeve između ćelija i mukoznog sloja, što dovodi do upale i oštećenja tkiva u crevima.

Pored toga, PS-MNP su inhibirali diferencijaciju T ćelija, vrstu belih krvnih zrnaca koja regulišu imuni odgovor. PS-MNPs takođe smanjuju lučenje imunoglobulina A, vrste antitela koje štiti površine sluzokože od patogena.

Istraživači su takođe otkrili da efekti i mehanizmi PS-MNP-a na crevima miša zavise od veličine čestica i vremena izlaganja. Manje čestice i duže vreme izlaganja izazvali su teža oštećenja i upale.

Studija sugeriše da mikro- i nanoplastika može predstavljati ozbiljnu pretnju po ljudsko zdravlje, jer ljudi i životinje mogu lako da ih unose hranom i vodom. Istraživači pozivaju na više istraživanja i propisa za sprečavanje i smanjenje zagađenja životne sredine i zdravstvenih rizika od mikro- i nanoplastike.