Usvajanje EAT-Lancet dijete moglo bi smanjiti globalne emisije gasova staklene bašte za 17%

Izveštaj multiinstitucionalnog tima naučnika za životnu sredinu, objavljen u časopisu Prirodne klimatske promene, sugeriše da bi usvajanje EAT-Lancet planetarne zdravstvene dijete moglo značajno smanjiti globalne emisije gasova staklene bašte povezane s ishranom. Prema analizi, ako bi svi u svetu usvojili ovu dijetu, emisije bi se mogle smanjiti za 17%.

Studija je analizirala distribuciju emisija gasova staklene bašte kod 140 prehrambenih proizvoda konzumiranih u 139 zemalja. Prethodna istraživanja su ukazala na to da ishrana bogata životinjskim i trans mastima može doprineti zdravstvenim problemima poput bolesti srca i da uzgoj životinja proizvodi više gasova staklene bašte u poređenju sa povrtarstvom. Zbog toga su stručnjaci savetovali smanjenje unosa mesa i povećanje konzumacije povrća.

U ovoj studiji, istraživači su kvantifikovali moguće prednosti prelaska na EAT-Lancet dijetu, koja je slična vegetarijanskoj, ali dozvoljava male količine mlečnih i životinjskih proizvoda kao što su riba, jaja i meso. Prema nalazima, ako bi svi ljudi koji prekomerno konzumiraju meso i mlečne proizvode prešli na ovu dijetu, globalne emisije bi mogle biti smanjene za 32,4%.

EAT-Lancet planetarna zdravstvena dijeta, razvijena od strane EAT-Lancet Komisije 2019. godine, osmišljena je da obezbedi globalnu paradigmu u kojoj bi proizvodnja hrane mogla zadovoljiti potrebe 10 milijardi ljudi do 2050. godine, uz smanjenje smrtnosti zbog gladi i loše ishrane, kao i sprečavanje ekoloških katastrofa.

Tim istraživača napominje da bi zapadne zemlje, koje su među najvećim potrošačima mesa, trebale da naprave najveće promene kako bi doprinos smanjenju globalnih emisija bio značajan. Studija takođe razmatra nejednakosti u potrošačkim navikama među zemljama i moguće strategije za poboljšanje globalne perspektive emisija u ishrani.